Warhammer Age of Sigmar | Combo of the Week XXIII

Cześć,

Dzisiaj w CCCombosie Tygodnia cała, konkretna i grywalna (a nawet bardzo) armia. Nie ukrywam, że tym razem "pomysł nie mój". ;) Do opisania jej przymierzałem się już jakiś czas temu. Jeśli śledzicie turniejowe rozpiski z różnych zakątków świata (może jest ktoś poza mną kto to robi?) to pewnie parę razy rzuciła się Wam w oczy ale dla większości z polskich graczy będzie to nowość, która w dotaku pokazuje, że nawet stare armie w odpowiedniej kombinacji "mają moc".
Ciesze się na możliwość opisania tej kombinacji z jeszcze jednego powodu - będą w niej SMOKI!


Na tapetę trafia dzisiaj armia frakcji Order Draconis (czyli "smoczy odłam" starych High Elves). Kiedy poczytałem o niej po raz pierwszy niemal dokonałem zakupu pod wpływem impulsu ;). Armia bowiem nie dość że relatywnie tana w zakupie (ok 700 złotych nówki sztuki w sklepach internetowych), to jeszcze spokojnie radzi sobie na 2000 punktów (chociaż rzecz jasna AoS "papier-nożyce-kamień" dotyka ją bardzo mocno). Na koniec - zawiera smoki. A smoki w WHFB to było coś co mnie do tego systemu przyciągnęło... i czego nigdy mi się nie udało mieć (pewnie dlatego, że grałem głównie chaosem...). 
Nie przedłużając jednak - do rzeczy!

Armylist
Dragonlord Host (Battalion) - 80
Dragonlord  (General) - 400
Dragon Lance
Aelven War Horn
Reckless (Re-Roll Runs and Charge within 10”)
Quicksilver Potion (attacks before other models)

Dragon Blades (x5) - 160
Dragon Blades (x5) - 160

Dragonlord Host (Battalion) - 80
Dragonlord - 400
Dragon Lance
Aelven War Horn
Quicksilver Potion (attacks before other models)

Dragon Blades (x5) - 160
Dragon Blades (x5) - 160

Dragonlord - 400
Dragon Lance
Aelven War Horn
Quicksilver Potion (attacks before other models)

Jak widzicie armia prosta jak konstrukcja przysłowiowego cepa ale zawierająca kilka smaczków również jeśli chodzi o mechanikę AoS i wykorzystanie zasad dotyczących artefaktów i batalionów. 
Zamiast znanego już schematu wpisów tym razem bardziej skupię się na zaletach tej armii - postaram się też zachować porządek w opisywaniu ich.
Nowy smok

Starszy smok ;)
1. Armia ma trzy dropy - o zaletach jak najmniejszej ich ilości pisałem już wielokrotnie. Możliwość decydowania o inicjatywie w pierwszej turze potrafi ustawić bitwę i sprawić, że przeciwnik będzie miał mocno pod górkę (niezależnie od tego czy wybierzemy inicjatywę dla siebie czy zdecydujemy się ją oddać. 

2. Armia sama w sobie jest BARDZO szybka - Latające (co też nie jest bez znaczenia) smoki mają 14" ruchu, smocza kawaleria niewiele mniej bo 12". Jedynym ograniczeniem jest tutaj "konieczność" trzymania jednostek w zasięgu 10" od siebie (o tym dlaczego tak - za chwilę). 

3. Przejdźmy do batalionu. Dragonlord Host jest dostępny z poziomu aplikacji lub zbiorczego battletomu dla Orderu. W największym skrócie pozwala on na dodatkowy ruch w hero fazie wszystkich wchodzących w jego skład jednostek oraz możliwość szarży/zionięcia w hero fazie na 4+.
Dla armii najistotniejszy jest jednak ruch. Dodatkowe 14" dla latających smoków i 12" dla kawalerii oznacza, że w pierwszej turze mogą się oni poruszyć odpowiednio 28" i 24" w kierunku przeciwnika. Zakładając, że rozstawiliśmy armię na 12" strefy rozstawienia daje to efektywny zasięg RUCHU (bez szarży!) 40" dla smoków i 36" dla kawalerzystów. Bonus ruchu: jeśli przeciwnik popełnił błąd w rozstawieniu screena/chaffa to smoki swobodnie przelatują nad nimi szykując się do szarzy na najważniejsze cele. 28" ruchu pozwala im także zająć najlepsze możliwe pozycje do szarży (mogą manewrować tak aby wpaść na przykład  W BOK linii wroga zmniejszając ilość modeli które będą kontratakować)

4. Armia stoi zatem na pozycjach które najbardziej nam odpowiadają, kolejnym elementem jest shooting. Nie ma go dużo ale może być wystarczający aby albo zmiękczyć kluczowe cele ALBO pozbyć się screenujących jednostek przeciwnika. Smoki mogą zionąć zadając od 1 do 6 mortali (rzut D6). Mnożąc to x3 za 3 smoki mamy potencjalnie 3D6 mortali w wybrany cel (cele). Bonus - jeśli nie szarżujemy a przeciwnik jest już blisko po naszym ruchu w fazie hero możemy spróbować zionąc po raz pierwszy (na 4+) a następnie w fazie shootingu zionąc raz jeszcze. 
To już łącznie 6D6 mortali w turze!
Jeśli szarża to Dragon Blades!

5. Po strzale mamy szarże. kluczowe jest tu wcześniejsze rozstawienie ale i tutaj armia ma bonus - w promieniu 10" od generała (a więc i on sam) możesz przerzucać rzuty na szarżę (i bieg w razie czego) z Command Trait - Reckless. Z ruchem 28" i przerzutami raczej nie ma opcji żeby szarża nie dotarła tam gdzie powinna. 

6. Docieramy zatem do CC/walki wręcz. Tutaj dopiero armia pokazuje swoją siłę oraz synergie. Po pierwsze - jeszcze w fazie hero wszyscy trzej Dragonlordzi użyli jednorazowej abilitki - Aelven War Horn dodającej każdej jednostce w 10" od nich +1 atak (każdą bronią CC) w następnej fazie CC. Jak to bywa z abilitkami nic nie stoi na przeszkodzie (póki co) aby abilitki sie zestakowały powodując w skrócie, że każdy z modeli ma +3 ataki do każdego rodzaju ataku CC
Dodatkowo, dzięki dwóm batalionom w armii mogą znaleźć się aż trzy artefakty. Tutaj korzystamy z kolejnej właściwości mechaniki AoS - artefakty mogą się w armii powtarzać. Dajemy zatem wszystkim dragonlordom po Quicksilver Potion, który to artefakt pozwala raz na bitwę zaatakować właścicielowi POZA kolejnością aktywacji jednostek w fazie CC, zawsze jako pierwszy. Oczywiście wszyscy trzej bohaterowie piją go na początku combat phase dzięki czemu wszyscy trzej "atakują poza kolejnością, jako pierwsi", a dopiero następnie (ponieważ to TWOJA faza CC) jeden wybrany unit - czyli Dragon Blades
Podkreślę w tym momencie bo to istotne - zanim przeciwnik cokolwiek zrobi będziesz atakował 3 smokami i pięciom rycerzami z których każdy będzie miał dodatkowe 3 ataki każdym rodzajem broni CC.
Jak wyglądają staty tych ataków?

Dragonlord on Dragon:
Dragon Lance:
6 Attacks, 3+ to Hit, 2+ to Wound, -1 Rend, 3 Damage (bonus za szarżę - +1 to wound i dmg)
Dragon’s Claws:
9 Attacks, 4+ to Hit, 3+ to Wound, -1 Rend, 2 Damage
Fearsome Jaws:
6 Attacks, 4+ to Hit, 2+ to Wound, -2 Rend, D6 Damage

5 Dragon Blades jako jednostka: 
Drake Lance: 
25 Attacks, 3+ to Hit, 3+ to Wound, 0 Rend, 2 Damage (bonus za szarżę +1 to wound i 2 dmg )
Steed:  
25 Attacks, 4+ to Hit, 4+ to Wound, 0 Rend, 1 Damage.

Jeśli "to hit" 3+/4+ to Twoim zdaniem za mało to pamiętaj o command abilitce generała - jednego z Dragonlordów - pozwala ona przerzucać nieudane hity jednostkom "Order Draconis" w 10" 

daje to efektywne:
  • 18 ataków lancą
  • 27 ataków szponami smoka
  • 18 ataków paszczą (potencjalne 18D6 z rendem -2 !!!)
Bonus - a teraz pomyśl, że to przeciwnik miał inicjatywę w pierwszej turze a Ty za chwilę masz swoją drugą rundę (po wygranej inicjatywie)...


Plusy:
  • Ostatnie kilka stron było o plusach ;) W skrócie - Szansa na inicjatywę w pierwszej rundzie, niesamowita mobilność, mocny shooting i BARDZO mocny CC. 
  • Bardzo łatwa, szybka i relatywnie tania armia (do kupienia i zbierania)
  • Mała liczba modeli
  • KLIMAT (nikt nie może powiedzieć że to zbieranina mocnych modeli z różnych frakcji - SMOKI rządzą!)
  • Do Three Places of Powers - trzy smoki i bohaterowie, do scenariuszy - szybka kawaleria. Jeśli wszystko idzie dobrze to w drugiej turze z przeciwnika nie powinno dużo zostać więc mała liczba modeli nie jest problemem
  • Armia Alpha Strike do potęgi czwartej.
Minusy:
  • Jeśli przeciwnik dobrze się zasłoni to szarża nie dotrze do kluczowych modeli i rozbije się na screenach - narażona na kontratak może szybko słabnąć (smoki)
  • Jednorazowy użytek - Quicksilver, warhorn - grając tą armią masz najczęściej jedną szansę na zmiecenie przeciwnika, jeśli się nie uda (albo nie zadasz mu dostatecznie dużo obrażeń) to może być problem. 
  • Smoki to duże podstawki - duże podstawki to problem w manewrowaniu pomiędzy terenami (tak - Sylvaneth Wyldwood to zmora).
  • Brak jakiejkolwiek osłony przed magią
  • Mortale - tylko zianie smoków zadaje mortale
  • Rend - tylko na smokach i to też nie porywający (poza paszczą)
  • Mała liczba modeli - na znacznikach może być ciężko jeśli smoki nie wybiją dostatecznie dużo. 

Tyle na dzisiaj, całkiem poważnie rozważam ta armię - albo jej mutację - jako jeden z pobocznych projektów w bliżej nieokreślonej przyszłości - nie poradzę nic, że kocham smoki ;)

Dajcie znać co sądzicie! 
PS. Lista pojawiła się na tym blogu - Tronhammer
PS1. Więcej wpisów z cyklu CCCombo TUTAJ.

Do następnego!
W.


1 komentarz: