NEWS 27-06-2017 | General`s Handbook 2.0

Cześć,

Co prawda GW ogłosiło już wczoraj kilka informacji związanych z najbardziej oczekiwaną (no może poza kolejnym Battletomem, najlepiej do elfów) książką do AoS w tym roku ale dopiero dzisiaj zebrałem się na tyle, żeby skreślić kilka zdań w tym temacie.


"Zacznijmy zatem od początku" ;)
Czym w ogóle jest General`s Handbook? Ano tym co tak naprawdę wypchnęło Age of Sigmar z piwnicy i jednocześnie tchnęło w niego nowego ducha. Przy okazji jest fizycznym dowodem na to, że GW potrafi jednak się zmienić. Może nie bardzo, ale jednak.
Otóż wychodzący w lipcu 2016 roku General`s Handbook (GH) wprowadził do AoS dwie rzeczy. Po pierwsze połączył wszystkie zwaśnione plemiona graczy. Zarówno tych chcących dalej bawić się bez punktów (tak jak twórcy Sigmara przewidzieli), tych, którzy oczekiwali czegoś na kształt kampanijnego systemu i związanego z tym rozwoju armii (system kampanii) oraz tych, którzy bez punktów gry sobie nie wyobrażali. Po drugie sprawił, że pierwsze dwa z wymienionych przeze mnie stylów gry w Sigmara zostały w  jednej chwili zepchnięte do kąta przez trzeci - Matched Play a więc grę na punkty ;) GH zawiera zatem punkty, scenariusze i kilka stron rozwiniętych zasad (między innymi zasada jedynek itp.) znacznie polepszających "grywalnosć" systemu.

Do tej pory wydawało się, że nie da się tego zrobić. Nie da się szybko zmienić AoS`a. A już na pewno, że nie zrobi tego GW, niezdolne do szybkich reakcji na głosy społeczności i głuchych na argumenty, że community nie jest gotowe na grę "bez punktów" przez który to zarzut od systemu w początkowym okresie odwróciło się 90% bazy graczy dawnego battla.

Tymczasem pamiętam kiedy gruchnęła pierwsza wieść o przygotowywanym "podręczniku", o tym, ze będzie zawierał on scenariusze, punkty dla wszystkich jednostek - sama zapowiedź wywołała euforię ;)

Kiedy w dodatku okazało się, że w proces powstawania nowego podręcznika zaangażowani zostali topowi gracze z UK (cyt. "Ben Curry (Bad Dice Podcast), Dan Heelan (Heelanhammer), Wayne Kemp and Russ Veal (Facehammer) were invited into games workshop to, and i quote, “Help make it great”) to zaczęło się robić naprawdę interesująco.

1-07-2016 a więc kiedy GH ujrzał oficjalnie światło dzienne nakład rozszedł się naprawdę szybko. Książka okazała się sukcesem. Owszem - zabiła to czym AoS miał być - systemem bez punktów do "pykania" ale jednocześnie spowodowała niesamowity napływ nowych graczy i zwiększenie zainteresowania systemem. To nie są puste słowa - nawet u mnie na blogu po statystykach widać wyraźnie w którym momencie pojawił się GH ;) Myślę, ze podobnie jest ze statystykami grup i odwiedzin innych stron związanych z AoS. Z resztą - pojawienie się GH skłoniło mnie do napisania wpisu o znamiennym tytule Sigmar 2.0 ;)


Czemu o tym wszystkim piszę? I czemu właśnie teraz?

Ano dlatego, że uważam, że kolejna edycja GH (roboczo GH 2.0) spowoduje podobny efekt co jego pierwsza odsłona. Ponownie spodziewam się mocnego skoku w zainteresowaniu Sigmarem, tym bardziej że GW pokazuje ostatnio, ze wsłuchuje się coraz mocniej w sugestie graczy i że rzeczywiście poprawia swój system we współpracy z graczami (znów wzięto do współpracy topowych graczy). GH 2.0 powinien dopracować system pod względem zasad, wyrównać pewne najbardziej rażące rozbieżności punktowe między podobnymi (siłą) jednostkami a to może wyjść całej społeczności tylko na plus.

Czego można się zatem spodziewać po GH 2.0?
  • Wycięcia z niego Kampanijnego stylu gry - który doczeka się osobnej książki o czym GW informowało już jakiś czas temu (a ja przekazywałem wieść dalej TUTAJ)
  • ZMIAN PUNKTOWYCH we frakcjach i jednostkach. Co to oznacza? Nieco się obawiam tych zmian ale ni mniej ni więcej jak to, że GW będzie chciało zapewne dostosować punkty najbardziej "niedoszacowanych" jednostek. Przykładem Kurnoci czy Skyfires (którzy niemal na pewno podrożeją), podobnie może być z niektórymi bohaterami i batalionami. Ciekawe czy zmiany dotkną Savage Orruki z ich Kunnin rukiem
  • ZMIAN W ZASADACH - GW w swoim komunikacie poinformowało wyraźnie o zmianie dotyczącej zasad "jedynek". Spodziewam się zatem dołączenia do tych reguł Priestów z ich modlitwami (koniec z kilkoma tymi samymi modlitwami - będą traktowane jak czary) I CO ISTOTNIEJSZE - w jakiś sposób zostanie ukrócone stakowanie się tych samych (jednakowo nazwanych) abilitek. To bardzo istotne jak to zostanie przeprowadzone bo może być na dwa sposoby - albo na danej jednostce nie będzie można mieć JEDNOCZEŚNIE dwóch tak samo nazywających się abilitek (Bloodsecrator, Harbinger of Decay, Aether-Khemist) ALBO będzie można w ogóle użyć TYLKO RAZ danej abilitki (tak samo nazwanej) w Rundzie (co będzie niesamowicie bolesne dla Kharadronów...
  • ZMIAN W SCENARIUSZACH - Ich liczba ma się podwoić. To by znaczyło, że do 6 obecnych dołączy 6 nowych bo nie spodziewam się zmian w tych już istniejących (co najwyżej zawarcia w książce już poprawionego scenariusza Eskalacji). Nowe scenariusze to wciąż niepewny grunt do przewidywań ALE bardzo chętnie widziałbym zmiany takie jak w proponowanych na SCGT scenariuszach w których znaczniki/miejsca o które toczy się bitwa oddziałują w większym stopniu na to co się dzieje na polu bitwy. Nie spodziewam się większych zmian w zasadach turniejowych (czyli wprowadzenia dodatkowych elementów strikte pod turnieje). Poniżej kilka przykładowych scenariuszy zawierających takie dodatkowe elementy a rozgrywanych na SCGT z którym związani są gracze zaproszeni do współpracy z GW...


Paradoksalnie - zmiany w scenariuszach, wprowadzenie do nich dodatkowych elementów może zamieszać w "mecie" bardziej nawet niż zmiany w punktacji jednostek. Powiem szczerze, ze wiąże z nimi duże nadzieje...
  • GW zapowiedziało również nowe Allegiance Abilities. To elektryzująca wieść która do tego sporo wnosi do dyskusji w temacie grywalność frakcji pozbawionych do tej pory własnych abilitek. Cytując GW: These are much expanded from those four Grand Alliance army-traits from the previous General’s Handbook. The new book will cover Allegiance Abilities for the likes of Fyreslayers, Seraphon, Slaaneshi hosts, Nighthaunts and over a dozen others. Odczytuję to jako próbę wzmocnienia ich BEZ wydawania battletomów do nich i BEZ uaktualniania tych istniejących (na przykład Seraphonów czy Fyreslayerów) BARDZO dziwnym jest za to wspieranie Slanesha i szczególne wspomnienie go już w zapowiedzi abilitek (bardzo dziwne ale mocno pożądane ;) ). Ciekawe też ile zostanie z dotychczas używanych traitów na których opiera się sporo armii i synergii (no i czy przy okazji abilitek dodane/zmienione zostaną też ARTEFAKTY - Destrukcja bez Battle Brew to już nie to samo, żeby daleko nie szukać....
Ogólnie zapowiada się elektryzujące lato dla fanów Sigmara (piszę lato, bowiem chociaż GW nie podało wciąż oficjalnej daty wydania nowej książki, ograniczając się jedynie do: The General’s Handbook 2017 is on the way later this year) to jednak z kilku dobrych źródeł "przeczytałem" już, że można się go spodziewać w ciągu miesiąca (drugi tydzień lipca podawana jako jedna z dat wydania).

pozostaje trzymać mocno kciuki za jak najszybsze wydanie książki i grać, grać, grać.... ;)

Do następnego!
W.


6 komentarzy:

  1. Bardzo, ale to bardzo dziękuję za to zestawienie :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za wpis. Miło poczytać o tym, jak wygląda aktywne, profesjonalne wspieranie systemu - i podtrzymywanie zainteresowania nim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciąz mają spore pole do ulepszeń, trzymam za nich mocno kciuki.

      Usuń
  3. fajnie zapowiada się opcja oblężeń. Tzn fajnie ze w ogóle coś takiego wymyślili, bo jak będzie to się przekonamy

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja czekam na zmiany punktowe bo i zmiany w niektórych armiach

    OdpowiedzUsuń