Warhammer Age of Sigmar | Basics | Podstawy Podstaw

Cześć,
Trafiłeś właśnie na artykuł w którym postaram się przedstawić "Podstawy Podstaw" Age of Sigmar a więc to czego potrzebujesz aby rozpocząć swoją przygodę z Age of Sigmar oraz to jak wygląda w tym momencie podział frakcji.  Artykuł mocno nakierowany na byłych graczy Warhammera Fantasy Battle, ponieważ wychodzę od informacji o starym świecie i różnic jakie się pojawiły od czasu jego "zagłady".
Postaram się odpowiedzieć na pytania:
  • Gdzie znajdę zasady do Age of Sigmar
  • Czego potrzebuję aby zacząć grać w Age of Sigmar
  • Jakie są Frakcje w Age of Sigmar
  • Zasady Warhammer Age of Sigmar
Zaczynajmy!


ZASADY

Gdzie znajdziesz zasady niezbędne do gry - podstawowe i umożliwiające rozgrywkę?
  • Zasady GRY podstawowe SĄ DARMOWE i są dostępne na stronie GW - TUTAJ
  • Jak to z zasadami bywa, wychodzą do nich sprostowania i erraty. Je znajdziesz TUTAJ
  • Wartości punktowe jednostek, niezbędne do grania w Matched Play (odpowiednik starego battla) możesz znaleźć w dwóch miejscach
  1. Skorzystanie z Online-owego Armybuildera (oficjalny GW) - TUTAJ
  2. Zakup Generals`s Handbooka - swoistego podręcznika zawierającego opis 3 sposobów gry, zasady (i ich rozwinięcie), SCENARIUSZE oraz koszty punktowe jednostek. (nowa edycja General`s Handbook będzie dostępna w pre-orderze od 19-08-2017).
  • Zasady poszczególnych jednostek SĄ DARMOWE i możesz je znaleźć:
  1. W aplikacji dostępnej na smartfony (iOS, Android) - appka - Warhammer Age of Sigmar
  2. W przypadku znanych z Battla jednostek w darmowym KOMPENDIUM - TUTAJ
  3. Zasady  oddziałów są tez przy odpowiednich jednostkach na stronie GW w zakładce RULES
  4. Opcja która nie jest darmowa - Warscrolle-zasady jednostek znajdziesz również w Battletome`ach (Podręcznikach) ( TUTAJ ) do danej frakcji jednak nie wszystkie grywalne frakcje mają w tym momencie własny podręcznik. Jeśli takowego nie ma, obowiązują warscrolle z Kompendium (pkt. 2)
  • Wydane zostały również zasady dla modeli produkowanych przez Forge World. W szczególności są też dostępne zasady dla Chaos dwarfów (Legion of Azgorh) i Tamurkhan`s Horde. Zasady DARMOWE dostępne do ściągnięcia TUTAJ
  • Większość armii ma możliwość łączenia wybranych jednostek w bataliony (zapewniające dodatkowe umiejętności). Zasady batalionów można znaleźć albo w Kompendiach albo w przypadku armii posiadających Battletomy - w odpowiednich podręcznikach. 
Do gry w zasadzie wystarczą Podstawowe zasady i zasady jednostek dostępne na ich warscrollach. Chcąc dołożyć więcej zasad będziesz potrzebował General`s Handbook a jeśli będziesz już zdecydowany na konkretną frakcję warto zainwestować w Battletome do niej.
Aplikacja od GW zawiera wszystkie kluczowe informacje i w zasadzie jest bezpłatna (o ile chodzi o podstawowe funkcjonalności).

FRAKCJE

Na początek garść najistotniejszych informacji o tym jak wygląda teraz lista grywalnych frakcji.
Znane ze Starego Battla frakcje to jak wszyscy wiemy:
  • The Empire
  • Dwarfs
  • Bretonnia
  • Lizardmen
  • High Elves
  • Wood Elves
  • Dark Elves
  • Warriors of Chaos
  • Daemons of Chaos
  • Beastmen
  • Orcs & Goblins
  • Skaven
  • Vampire Counts
  • Tomb Kings
  • Ogre Kingdoms
  • Chaos Dwarfs

Podział był jasny, klarowny i znany wszystkim - utrzymywał się przez lata w zasadzie w niezmienionym składzie. Do tego dochodziły armie Kislevu czy Dogs of War ale umówmy się - to był margines marginesu.  Nie zapominam też o wszelkich aberracjach tworzonych na potrzeby kampanii (End Times miało swoje Host of  Witch King czy Grand Legion of Everchosen) ALE ogólnie można było łatwo wyszczególnić 16 głównych frakcji które składały się na siły dobra i zła.

Games Workshop postanowiło jednak nieco zamieszać w tym przewidywalnym, nudnym i znanym od lat zestawieniu i zrobiło coś co omal nie skończyło się zbrojnym rajdem na ich siedzibę w lipcu 2015 roku. 
Ze znanych z Battla frakcji wykroiło mnóstwo małych, często zawierających dosłownie kilka jednostek, nowych frakcji opartych (w sensie konstrukcji armylist) wyłącznie na skupiających je większych ALLIANCES - SOJUSZACH.
Głównymi SOJUSZAMI pozwalającymi na podstawowe rozgraniczenie walczących stron zostały:

  • CHAOS
  • DESTRUCTION
  • DEATH
  • ORDER
Podział wydaje się oczywisty i w zasadzie nie byłoby problemu z przyporządkowaniem do poszczególnych sojuszy frakcji ze starego battla ALE GW poszło krok dalej - jak już wspomniałem podzieliło stare frakcje na nowe, w zasadzie ciężko powiedzieć czemu aż tak zostały pocięte. 
W każdym bądź razie z początkowych 16 frakcji na dzień dzisiejszy zrobiło się równe 60 (wliczając w to całkiem nowe, które pojawiły się już strikte do AoS).
Postaram się zatem rozpisać je tak aby było to dość czytelne:

CHAOS:


W dużym skrócie - do chaosu dołączyli już oficjalnie Skaveni, podzieleni na klany. Główne siły chaosu pozostały podzielone na cztery główne obozy (Khorne, Nurgle, Slaanesh, Tzeentch), jednak zasadniczy podział na śmiertelnych i demonicznych wyznawców trochę się zatarł - można ich łączyć ze sobą w dowolny niemal sposób. Undivided jaki znaliśmy z Battla to teraz (w największej części) Slaves to Darkness (klasyczni wojownicy Chaosu, Rydwany, Lordowie i Maruderzy). Beastmeni/Zwierzoludzie nadal zachowują odrębność i podzielili się na klasycznych zwierzoludzi i odłam Minotaurów/dużych bestii.

Skomplikowane? :) 
To jedźmy dalej. Część z tych frakcji otrzymała już podręczniki do Age of Sigmar - Battletome`y. Battletomy zawierają dedykowane danym frakcjom zasady specjalne, artefakty, czary i zasady (NIE WSZYSTKIE*), część zaś nadal korzysta ze wspólnego KOMPENDIUM w którym znajdują się zasady dla jednostek znanych ze starego świata i podzielonych według znanych z niego frakcji. 

Frakcje z własnymi podręcznikami na dzień dzisiejszy to:
  • Blades of Khorne
  • Disciples of Tzeentch
  • Clan Pestilens*
  • Everchosen*
* Battletomy NIE ZAWIERAJĄCE artefaktów i umiejętności. Clan Pestilens otrzyma dedykowane umiejętności i artefakty wraz z wydaniem nowego "Podręcznika Głównego" (General`s Handbook 2017)

ORDER:



Tu to już się naprawdę mocno podziało. Głównie ze względu na podzielenie znanych wcześniej frakcji na wiele mniejszych - królują tutaj Elfy których frakcje stanowią połowę wszystkich w orderze. Do tego ORDER to sojusz z największą ilością nowych frakcji, wydanych już po wyjściu systemu.
Z ciekawostek - W Orderze znajdziemy Dark Elves - wszystkie elfy trafiły do jednego, dobrego koszyka. Z mniej przyjemnych ciekawostek - Bretonni już nie ma (nie jest wspierana przez GW, chociaż jednostki wciąż mają swoje zasady-Warscrolle).


Oczywiście frakcje można łączyć ze sobą w ramach jednego sojuszu, więc nic póki co nic nie stoi na przeszkodzie aby Free Peoples sprzymierzało się z Collegiate Arcane tworząc klasyczną armię imperium.

Frakcje z własnym podręcznikiem:
  • Stormcast Eternals
  • Seraphon*
  • Khardron Overlords
  • Sylvaneth
  • Fyreslayers*


Battletomy NIE ZAWIERAJĄCE artefaktów i umiejętności. Seraphoni i Fyreslayerzy otrzymają dedykowane umiejętności i artefakty wraz z wydaniem nowego "Podręcznika Głównego" (General`s Handbook 2017)

DESTRUCTION:


Ani dobrzy, ani źli czyli aby się działo. Połączenie Ogrów, Orków, Trolli, Goblinów, Gnoblarów i wszystkiego co zielone. Orcs & Goblins rozbito na następujące frakcje (które dośc dobrze się wzajemnie uzupełniają):
Frakcje Destrukcji łączą się ze sobą bardzo płynnie. Bardzo często występuje połączenie Beastclaw Riders z Moonclan Grots, czy Bonesplitterz z Beastclaw Riders 

Frakcje z własnym podręcznikiem:
  • Ironjawz*
  • Bonesplitterz
  • Beastclaw Riders
Battletomy NIE ZAWIERAJĄCE artefaktów i umiejętności. Ironjawz otrzymają dedykowane umiejętności i artefakty wraz z wydaniem nowego "Podręcznika Głównego" (General`s Handbook 2017).

DEATH:


Tutaj też sporo się pozmieniało. Z Vampire Counts wypączkowało kilka frakcji, zniknęli za to Tomb Kings (dalej grywalni ale bez wsparcia ze strony GW - zasady dostępne tylko w Kompednium).
  • Soulblight - Klasyczne wampiry
  • Flesh-Eater Courts - mimo wszystko NOWA frakcja z Ghulami w rolach głównych
  • Deathrattle - szkielety i wszystko co ma z nimi związek
  • Deathlords - Nagash i Mortarchowie plus elitarne oddziały
  • Nighthaunt - Duszki - Spirit Hosty, Banshee, Cairn Wraith, Hexwraith...
  • Deadwalkers - Zombiaki z przyległościami (Corpse Cart)
  • Deathmages - Nekromanta i Mortis Engine (i tyle)
  • Tomb Kings - Bez zmian - nie wspierane przez GW
Death jak na razie jest najmniej eksplorowaną przez GW frakcją. Poza wydaniem jednego podręcznika do FeC nie zadziało się w temacie śmierci wiele więcej. 


Frakcje z własnym podręcznikiem:
  • Flesh-Eater Courts*
Battletomy NIE ZAWIERAJĄCE artefaktów i umiejętności. Flesh-Eater Courts otrzymają dedykowane umiejętności i artefakty wraz z wydaniem nowego "Podręcznika Głównego" (General`s Handbook 2017).

Co istotne - część z opisywanych powyżej frakcji otrzyma (albo jeśli czytasz to już po 26-08-2017) otrzymało nowe umiejętności i artefakty razem z wydaniem nowej edycji General`s Handbooka (2017). Lista frakcji które uzyskają takie modyfikacje (a do tej pory korzystały tylko z kompendium albo niezaktualizowanych battletomów:
Darkling Covens, Dispossessed, Free Peoples, Fyreslayers, Seraphon, Wanderers, Brayherd, Slaanesh, Slaves to Darkness, Skaven Pestilens, Skaven Skryre, Flesh-Eater Courts, Nighthaunt, Soulblight, Ironjawz


Jak widać frakcji jest naprawdę dużo. Postaram się w kolejnych wpisach z tej serii postaram się przybliżyć poszczególne frakcje w sposób który pozwoli jest poszeregować ze względu na pewne ich kluczowe cechy a przy tym powiązać z pytaniami w stylu:

Czym najlepiej grać w Age of Sigmar (jeśli...) 
Jaka frakcja będzie najlepsza (jeśli....)
Jakie są najmocniejsze armie w Age of Sigmar

Ok., na ten moment tyle, kolejne części tego cyklu będą pojawiać się - mam nadzieję - sukcesywnie i stanowić - w moim założeniu - kompendium wiedzy dla początkującego albo zainteresowanego Age of Sigmar "gracza"


5 komentarzy:

  1. Bardzo rzeczowe przedstawienie tematu, myślę, że po lekturze tego artykułu każdy jest w stanie się połapać jak wyglądają frakcje :) Dobra robota!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobre, przejrzyste zestawienie, cenny artykuł dla początkujących/niezorientowanych. Jedna uwaga - Slaves to Darkness to, moim zdaniem, bardziej odpowiednik starych Warriors of Chaos niż Chaos Undivided. Compendium oprócz opcji wyboru znamienia chaosu dla części jednostek, zawiera oddziały typowo powiązane z jedną, konkretną potęgą. Ale to takie moje czepialstwo tylko. Co do reszty pełna zgoda:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytane... Czy dobrze zrobiłem kupując Khorniszonów? :>

    OdpowiedzUsuń
  4. Ilość frakcji przytłacza... Szczególnie, że dopuszczalne jest ich miksowanie :) Bardzo jestem ciekawy następnych odcinków cyklu. W końcu trzeba będzie podpowiedzieć jakieś zakupy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję, bardzo pomocne dla nowicjusza

    OdpowiedzUsuń