NEWS 13-05-2018 | Warhammer Fest NEWS Age of Sigmar

Cześć,

Od wczoraj nasza mała społeczność żyje w zasadzie tylko jednym tematem - wieściami z odbywającego się w ten weekend WARHAMMER FEST


Zgodnie z zapowiedziami poznaliśmy naprawdę sporo szczegółów dotyczących najbliższych planów wydawniczych GamesWorkshop ale chyba nikt nie spodziewał się AŻ TAKIEGO wysypu nowości.

W telegraficznym skrócie:
  1. Nowy zestaw startowy zawierający nowy Chamber Stormcastów (Sacrosanct Chamber) oraz odświeżonych Nighthaunts (z Battletome) -> o tym w osobnym wpisie (modele) >> TUTAJ <<
Nowe znaczniki "objectives" i nowe kości (ran, scenerii i statusu)

 O ile znaczniki wyglądają bardzo obiecująco (kolejny element wpływający na estetykę rozgrywki) to ciekaw jestem czy ich liczba (7) będzie wiązała się z jakimiś konkretnymi scenariuszami i ilością punktów które trzeba będzie kontrolować/zdobywać na stole. Skojarzenia z 40k i Maelstormem jak najbardziej na miejscu. Estetycznie - jak dla mnie super, biorę! (może tylko to zastrzeżenie, że preferuję jednak sytuacje w których znaczniki nie ingerują w przebieg gry a tutaj trzeba będzie na nie mocno uważać przy przesuwaniu na/po nich modeli. 

Kości z drugiej strony... No cóż. Są ich trzy rodzaje (nowych) i każdy z nich budzi u mnie inne odczucia. Znaczniki ran są w zasadzie dostępne już teraz więc do szczególnych nowości bym ich nie zaliczał.O ich przydatności na polu bitwy się nie wypowiadam - nie korzystam i bazuję na zwykłych k6 (i jestem z tego rozwiązania zadowolony).
Kości terenu (scenery) to dla mnie kompletnie zbędny bajer. Zamiast pamiętać numerek który się wylosuje, teraz trzeba będzie pamiętać symbol i wiążący się z nim efekt tego terenu (no chyba, że to całkiem co innego i inna mechanika ale wątpię). Dużo lepiej sprawdzają się w tej roli małe, drukowane kartoniki (mam swoje dzięki obecności na MŚ - pozdrowienia chłopaki!). W skrócie - MEH.
Trzeci rodzaj to być może coś co będzie niezbędne do gry (więc z jednej strony - ciągną od nas znów pieniądze złodzieje! a z drugiej - i tak się przyda więc biorę). Jak je się będzie wykorzystywać? Tego pewnie dowiemy się już niedługo. Z pewnością jest to jakaś nowość - ba, w 40k czegoś takiego też nie kojarzę. Symbole itp. kojarzą mi się z Boltem. Czyli póki co - obojętność podszyta sporą dawką ciekawości co też GW wymyśliło. 

Nowe Farby - Nightaunt Gloom, Hexwraith Flame


Nowe farby zawsze mile widziane - tym bardziej jeśli dedykowane są konkretnej frakcji i znacznie ułatwiają życie malarzom (lub pozwalają na osiągnięcie lepszych efektów). W tym przypadku dwie istotne kwestie - obie farby to "Technicale" - a o tej serii można wypowiadać się jak do tej pory w zasadzie w samych superlatywach. Druga to fakt, że wreszcie będzie można zejść z jednego schematu (biały podkład i washe Coelią albo zielonym Shadem). Podsumowując - SUPER!
Osobnym tematem pozostaje dodatek znacznie rozszerzający zasady stosowania magii w AoS
i przy okazji wprowadzający znaczniki (tokeny) efektów czarów.
Tu trzeba przyznać, że znaczniki te to nie byle co ale pełnowymiarowe
(a sądząc po skali porównania z modelami stojącymi przy tych "znacznikach" to są ogromne)
modele które zdecydowanie wpłyną na estetykę pola bitwy.

Odnośnie tych efektów (bo o zasadach i działaniu nie ma żadnych informacji) to już na pierwszy rzut oka widać, ze pola bitwy będą nieco bardziej tłoczne. Duże podstawki efektów i ich ogólna wielkość same w sobie będą wpływać na rozgrywkę. 
Zastanawiam się też w jaki sposób będę przydzielane czary. Na zdjęciach widać, że Destrukcji odpowiada domena związana z Realmem Bestii, Death połączona jest z Shyish, może więc czary nie będą powiązane z poszczególnymi frakcjami ale zamiast tego z Realmami z którymi się te frakcje wiążą? 
Estetycznie efekty powodują u mnie mieszane uczucia. Kulka Death jest świetna, Destrukcja i "Płonąca czaszka" w stylu Ghost Rider`a też ok ale to co stoi przy Morathi i Idonecie nie wywołuje u mnie "pozytywnych wibracji" ;). 
Na koniec pozostaje kwestia jakości wykonania tych modeli - oby tylko nie była to "chińska jakość" jaką znamy z niektórych zestawów scenerii dostępnych już teraz.
PS. To nie pierwsze efekty czarów jakie otrzymają swoje fizyczne emanacje w AoSie - pamiętacie Balewind Vortex? To też trwała emanacja czaru (który przywołuje element scenerii). ;)

Kilka pierwszych przecieków związanych z AoS2.0

Rozszerzona faza HERO - każdy bohater będzie mógł używać command abilitek w fazie hero]

Nowy system Command Points (spodziewam się kalki z 40k - stety albo niestety)

KONIEC ZE STRZELANIEM Z WALKI. Oddział zaangażowany w walkę wręćz NIE BĘDZIE już mógł strzelać w cokolwiek poza tą walką - to ogromna zmiana!

"Bardziej strategiczna" "Podwójna tura" - tutaj naprawdę ciężko coś więcej powiedzieć poza tym, że to oznacza, iż podwójna tura i losowa inicjatywa zostają.

Wszystkie armie przechodzą do AoS 2.0. Jeśli masz jakieś modele i armie - możesz nimi dalej grać.
Podstawowe zasady i warscrolle nadal będą dostępne za darmo.

Jeśli armie to i Battletome będą mogły być używane w AoS2.0 - czyli mechanika nie zmieni się tak radykalnie aby wypadły one z obiegu - możliwe są zmiany w pojedynczych warscrollach i kosztach punktowych jednostek czyli coś co do tej pory regulował General`s Handbook.

W temacie GH18 - wychodzi jednocześnie z nowym starterem i przejściem na AoS2.0 - czyli zmiany w sigmarze są tak duże, że nie udało się ich przepchnąć za pomocą jednej tylko książki (która jak wiadomo zawiera też zasady i opis do pozostałych trybów gry (Narrative i Open).

Uruchomiono nawet oficjalną stronę AoS 2.0 >> TUTAJ << i przy okazji wrzucono FAQ dotyczący płynnego przejścia z AoS do AoS 2.0 >> TUTAJ <<

 *

Jak się to ma do szumnych zapowiedzi które ogłaszano już jakiś czas temu? Możecie sami porównać te pierwsze przecieki z tym co wyciekło dużo wcześniej >> TUTAJ <<

Ok., Te zmiany które opisałem powyżej już wywracają AoS`a do góry nogami. Strzelanie z combatu zabronione? Tym lepiej dla armii melee. A teraz pytanie - ilu z graczy narzekało głośno na to, że strzelanie w Sigmarze jest mocno OP? Całkiem sporo - no to mamy zmianę - na lepsze moim zdaniem. Część armii mocno opiera się na możliwości strzelania będąc związaną w CC (Fyreslayers, KO, Free People, DoT - tak tak, Skyfires s mocne i w CC i w Shootingu...) więc brak możliwości strzelania w cokolwiek poza jednostką z którą dany oddział walczy może znacząco wpłynąć na taktykę rozgrywania bitwy przez te frakcje
System command pointów i "stratagemów" również wydaje mi się czymś co może urozmaicić grę (chociaż i tak pewnie skończy się na tym, że tak jak w 40k szybko wykrystalizuje się w każdej z frakcji grupa kilku stratagemów które będą realnie użyteczne a reszta pozostanie dla nich tylko tłem). Przy okazji stratagemów/command pointów może się również okazać, że wpłynie to na sposób komponowania rozpisek (i jeszcze bardziej ograniczy ich urozmaicenie na turniejach) bo zwyczajnie ilość command pointów będzie uzależniona od kompozycji armii a wiadomo - im więcej command pointów tym lepiej (a jeśli dojdą do tego bataliony i "im mniej dropów tym lepiej" to już w ogóle zabicie różnorodności...).

Na opis zasad i tego dlaczego GW decyduje się na tak radykalne zmiany właśnie w tym momencie będzie jeszcze czas. Póki co - moim zdaniem - jest dużo za wcześnie na weryfikowanie co i dlaczego właśnie się dzieje. Ważne jednak, że się dzieje, że system nie popada w stagnacje a rosnąca liczba graczy zdaje się potwierdzać, że zmiany jakie są dokonywane na tym "żywym organiźmie" wychodzą mu zdecydowanie na plus.

Tymczasem to wszystko! 
Do następnego!
W.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz