Warhammer Age of Sigmar | Combo of the Week XXII

Cześć,

Trochę się kolejność pogubiła ostatnio w tym cyklu i zamiast ustalonego porządku armie zaczęły się przepychać o pierwszeństwo z kolejnymi combosami. Rzucam okiem, patrzę - chaos jakoś tak w innej kolejce (pewnie po rozum) stanął no więc dzisiaj czas go wypchnąć na scenę.
Jakiś czas temu już przyglądałem się znów skavenom ale w ich absolutnie elitarnej - nawet bardziej niż opisywani w jednym z pierwszych wpisów skaven slaves - wersji.
Kiedy zatem w Modlinie wypłynął znów ten temat (a w dodatku zahaczyłem gdzieś w necie okiem o niego) stwierdziłem, że nie może być to przypadek.
Czas więc na... Giant Rats!


Potencjał skavenów jest duży sam w sobie, w dodatku bardzo korzystają z tego, że oficjalnie przeszły już na stronę chaosu dzięki czemu mogą korzystać z dobrodziejstw Traitów i Artefaktów chaosu. Dzisiaj jednak skupię się na naszych małych bohaterach i tylko na nich - bez łączenia ich z innymi "nieszczurzymi" frakcjami (na końcu dodam tylko jak jeszcze można podnieść ich potencjał...)

Składniki
  • 36 x Giant Rats 180 punktów
  • Packmaster 60 punktów
  • Packmaster Skweel Gnawtooth 100 punktów
  • Throt the Unclean 100 punktów
  • 2 x Plague Priest 160 punktów 
  • Skaven Chieftain with Battle Standard 140 punktów
  • Do smaku - jak zwykle - mystical terrain
  • Chaos Army Battle Trait
740 punktów ale i jeszcze więcej modeli, jedyne co ogranicza to w tym przypadku dość paradoksalnie ilość bohaterów - przyjąłem ograniczenie na 2000 punktów a i tak z chęcią przygarnąłbym jeszcze jednego Packmastera lub Plague Priesta ;)

Bonusy

Giant Rats
  • 1 rana, - save, 3 bravery, 8" move, 1 atak, 1" zasięg, 5+/5+/-/1 dmg (nikt nie mówił, że będzie łatwo)
  • Wave of Rats - Abilitka: Jeśli jednostka posiada >=10  modeli dodajesz +1 to hit dla niej. Jeśli ma >=20 modeli dodajesz +2 to hit a każdy szczur ma 2 ataki. Jeśli >=30 modeli dodajesz 3 to hit a każdy szczur ma 3 ataki. 
Packmaster
  • Herded into the Fray - Abilitka: Dodaje wybranej jednostce MOULDER w 6" +1" zasięgu biegu i szarży i +1 to hit.
  • Packmaster - Abilitka: Jednostki MOULDER w 6" podwajają swoje bravery w battleshocku.
Packmaster Skweel Gnawtooth
  • Herded into the Fray - Abilitka: Dodaje wybranej jednostce MOULDER w 6" +1" zasięgu biegu i szarży i +1 to hit.
  • Packmaster - Abilitka: Jednostki MOULDER w 6" podwajają swoje bravery w battleshocku.
  • Exceptional Pack - Abilitka: Giant Raty na początku bitwy otrzymują jeden z dwóch, losowych bonusów (1-3 przerzuty 1 na save, 4-6 przerzuty 1 to wound)
 Throt the Unclean 

  • Master Controller - Abilitka: Wybrana jednostka MOULDER w 6" otrzymuje +3" do biegu i szarży i +1 to hit.
  • Packmaster - Abilitka: Jednostki MOULDER w 6" podwajają swoje bravery w battleshocku.
  • Lord of Hell Pit - Command Abilitka: Wybrana jednostka MOULDER  w 13" może wykonać pile-in i zaatakować dwukrotnie w następnej fazie CC. 
  • Command Trait - +1 to hit dla jednostki CHAOSu pozostającej w 3" od generała (wiem - trochę sztuka dla sztuki ale to w końcu cccombosy! Lepiej zamienić to na Cunning Deciever i zwiększyć szanse szczurków na przetrwanie pierwszej rundy)
Plague Priests
  • Pestilent Prayer - Modlitwa: Wither - Wszystkie ataki idące w wybraną jednostkę otrzymują bonus +1 to wound. 
Skaven Chieftain with Battle Standard

  • Sacred Banner of the Horned Rat: Jednostki SKAVEN w 13" nie muszą wykonywać testów battleshock. Dodatkowo mogą przerzucać 1 przy rzutach "To hit". 
Mystical Terrain
  • W swojej fazie Hero rzucasz kością za każdą jednostkę znajdującą się w 3” od terenu. Przy wyniku 2-6 dana jednostka otrzymuje przerzuty wszystkich nieudanych rzutów to wound ale jeśli rzucisz jedynkę jednostka nie może wykonywać żadnych akcji aż do Twojej następnej fazy Hero
Efekt

Giant Rats bez bonusów
  • 1 rana, - save, 3 bravery, 8" move, 1 atak, 1" zasięg, 5+/5+/-/1 dmg (nikt nie mówił, że będzie łatwo)
Giant Rats z bonusami
  • 1 rana, - save, 12 bravery, 8" move, 3 atak x2 w turze CC, 1" zasięg, 3- re-roll "1"/3+ re-roll all/-/1 dmg
Zanim tradycyjne wyliczenie co z czego wynika - to tak, nie chce wyjść inaczej - Giant Raty trafiają przy rzucie -3. Nie 0, nie 1+. Trafiają na -3 na D6. Oczywiście "1" to zawsze fail (i najmniejsza możliwa wartość rzutu-testu) ALE zabezpiecza to je dodatkowo przed ewentualnymi debuffami obniżającymi wynik rzutu to hit ;) (+3 za wielkość oddziału, +3 za zsumowanych packmasterów, +1 za command trait, +1 za battle trait, łącznie +8 to hit)
  1. Jeszcze przed startem Gnawtooth dodaje szczurom (przy odrobinie szczęścia) przerzuty 1 to wound
  2. Szczury ustawiają się w szeroką tyralierę. W podanym przykładzie mamy ich 36 czyli mogą zająć znaczną szerokość stołu (i robić przy tym za screen dla reszty armii). 
  3. Szczurów jest 36 mają więc bonus +3 do bravery - czyli efektywne bravery wynosi 6. Do tego z racji wielkości oddziału otrzymują max bonus +3 to hit a każdy z nich ma 3 ataki a więc jednostka 36 ma 36x3 - 108 ataków. 
  4. Throt wykorzystuje swoją command abilitke dzięki której szczurki będą mogły pile-in`ować i atakować dwa razy w tej fazie CC. Oznacza to, że liczba ataków podwaja się - mówimy zatem o 216 atakach. Na razie szczury trafiają na 2+ (dzięki wielkości oddziału), ranią na 5+.
  5. Do akcji wchodzą poganiacze - jeden zwykły i gnawtooth dają łącznie +2 to hit i +2" zasięgu biegu i szarży. 
  6. Na końcu Throt również zwiększa "to hit" o +1 i zasięg biegu i szarży o +3". Mamy więc łącznie pewną szarżę na 5" (+2D6...) a nasze szczury trafiają na "-1"
  7. Zaczynają się modlić mnisi - zakładając, że modlą się na ta samą jednostkę - mamy +2 to wound na wybranego przeciwnika. 
  8. W ziemię wbija się sztandar szczurów - Battle Standard - daje przerzuty 1 to hit i odporność na battleshocka (gdyby podwojone dzięki packamsterowi bravery równe 18 nie wystarczyło).
  9. Jeśli akurat stoją przy Mistycznym terenie to mogą zamienić przerzuty jedynek na zranienie (z Gnawtootha) na przerzuty wszystkich nieudanych rzutów na zranienie (z terenu).
  10. Podsumowując - kiedy nasze szczury będą już się biły w tej CC to będą to robić w idealnym scenariuszu 218 (łącznie w dwóch aktywacjach jednej CC), trafiają na 3- z przerzutem 1 (bo dostają z marszu +1 za bycie w pobliżu 3" od generała i +1 za Chaos Battle Trait), ranią na 3+ z przerzutem 1 lub wszystkiego i bez rendów zadają po 1 dmg. 
Plusy:
  • 218 ataków na turę z których wejdzie 90% MUSI coś zrobić. Nawet jeśli przeciwnik będzie miał 2+ z przerzutem przy takiej ilości ran coś przejdzie. 
  • To jeden z faworytów pod względem - największa liczba ataków wypłacana przez pojedyncza jednostkę w jednej fazie ;)
  • 36 odpornych na bravery (albo z bravery 12) ran/ciał to idealny meatshield i screen (który jeśli zechce będzie się rozciągał na szerokość całego stołu).
Minusy:
  • Kiedy już skończysz układać szczury minie pierwsza godzina. kiedy już je poruszysz w pierwszej turze minie kolejna a po rzutach w CC będzie już ciemno. To przesada ale granie hordą tak wygląda (zwłaszcza, że może mieć o wiele, wiele więcej szczurów w innych oddziałach.
  • Opiera się na bohaterach - wybijesz bohaterów - armii nie ma
  • Uszczuplone ilościowe szczury tracą szybko swoje buffy wynikające z liczebność - combos się sypie ;)
  • Jeśli rzeczywiście trafi na coś z 2+ save to nawet te 218 ataków może nie wyzerować jednostki...
  • No i rzecz jasna - manewrowanie tak dużą jednostką i wprowadzenie modeli do walki - ze wszystkim to w zasadzie niewykonalne zadanie 
Tak - to ten obiecywany we wstępniaku koniec - Pamiętajcie, że na czele hordy szczurów może jechać Archaon który umozliwia znacznie więcej róznych synergii dzięki swej command abilitce (umozliwiającej korzystanie ze wszystkich command abilitek w armii), do tego Wrathmongerzy, którzy dodają JESZCZE WIĘCEJ ATAKÓW szczurom, do tego magowie chaosu któzy mogą dodac przerzuty 1 na to hit, to wound, to save... Możliwości jest naprawdę sporo. :)

Ok., jeśli cos pokręciłem to oczywiście - dajcie znać, jeśli coś można lepiej - to też skrobnijcie ;)

Do następnego!
W.




























5 komentarzy:

  1. Bardzo dziękuję za wpis, miło przeczytać, że skaveni przestali być chłopcem do bicia.
    Ale i tak ostatni akapit jest najlepszy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Padłem :D Świetnie ukręcone kombo. I jeszcze ten Archaon na deser :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje się, że nic bardziej nędznego niż pospolite szczury już nie istnieje więc mam kolejne wyzwanie przed sobą - znaleźć i wykoksić coś jeszcze słabszego ;)

      Usuń
  3. Makabra. Podstawowy wniosek z moich skromnych doświadczeń i obserwacji jest taki, że zasady AoS są najbardziej przyjazne, gdy największe oddziały na stole mają po 10-12 ludków. Z dwudziestkami idzie jeszcze wytrzymać, choć komfort gry spada. Ale stada czterdziestu niemal figurek sunących tyralierą całą szerokością pola bitwy to już akt sadomasochizmu... Combos masakryczny, ale za mało beer&preclowy jak dla mnie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To duzy problem nawet bez takich combosów. Dwie armie destrukcji grające na siebie albo destrukcja vs szkielety/szczury. Chcesz czy nie masz w armii grubo ponad 100-150 modeli. Przesuwanie każdego (a nie tak jak wcześniej na trayu) to mordega. Do tego na turnieju dochodzi ograniczenie czasowe - w Modlinie dogrywało się bitwy do trzeciej rundy (bardzo często) przez ten element :/

      Usuń