Warhammer Age of Sigmar | Combo of the Week XVI

Cześć,

Muszę przyznać, że poległem - "śmierć" mnie przerosła i nic astronomicznego nie udało mi się wyszukać. Wszystko w zasadzie opiera się albo na niesamowitej wręcz liczbie ataków szkieletów/zombiaków albo na niesamowitej odporności modeli (debuffy do rzutów "to hit" + deathless minions).
Zamiast tego zatem spróbowałem kolejnego wyzwania. Postanowiłem sprawdzić jak bardzo można obniżyć szansę na zdanie testu battleshock przez wybrany na cel oddział. Okazało się, że najlepiej do tego testu nadaje się Chaos. Dlatego też mam przyjemność zaprosić Was na kolejną odsłonę combo of the week z chaosem właśnie w rolach głównych!


W zasadzie mało kiedy czyta się o strategiach związanych z psychologią w AoS. Oczywiście nie bez powodu - po pierwsze - spora część jednostek ma jakąś odporność na battleshock (czemu wybitnie przysłuża się inspiring presence i inne abilitki). Po drugie - mało jest dodatkowych elementów wpływających na bravery (przynajmniej ogólnie). Nie ma testów "fear", "terror" itp. Mimo to można próbować manipulowac bravery i battleshockiem bowiem rezultaty mogą być ciekawe.
Do rzeczy!

Składniki
  • 1 x Archaon 320 punktów
  • 1 x Crom the Conqueror 100 punktów
  • 1 x 5 Chaos Knights 200 punktów
  • 1 x Khorgorath 100 punktów
  • 1 x Deatshrieker Rocket Launcher 120 punktów
Punktowo wcale nie wychodzi to bardzo źle chociaż trzeba mieć z tyłu głowy, że to naprawdę bardziej ćwiczenie teoretyczne niż sensowna strategia... ;)

Bonusy

Archaon
warhammer age of sigmar archaon model
  • Umiejętność: The Crown of Domination - Jeśli dla jednostki w 10" od Archaona jest przeprowadzany test battleshock, możesz wpłynąć na rzut określający wynik zmniejszając lub zwiększając go o 2.
 Crom the Conqueror
warhammer age of sigmar crom the conqueror
  • Command Ability: Herald of the Everchosen - Jednostki wroga w 15" od Croma odejmują 1 od swego bravery w fazie battleshock. Jeśli Archaon jest na stole odejmujesz 2.
  • Command Trait: Terryfying Presence - odejmuje 1 od bravery jednostek przeciwnika w 3".
Chaos Knights
warhammer age of sigmar chaos knights
  • Umiejętność: Terrifying Champions - Odejmij 1 od Bravery każdej jednostki wroga w 3" od rycerzy.
Khorgorath
warhammer age of sigmar khorne bloodbound khorgorath
  • Umiejętność: Horrific Predator - Jeśli ta jednostka zada jakieś obrażenia w fazie CC, przeciwnik odejmuje 1 od bravery wszystkich jednostek w promieniu 12".
Deathshrieker
warhammer age of sigmar chaos dwarfs deathshrieker
  • Umiejętność: Deathshrieker Rocket Blast - jeśli cel ma więcej niż 10 modeli - przerzut rzutów na zranienie, dodatkowo, jeśli jakiś model zostanie zabity atakiem strzeleckim, jednostka odejmuje 1 od swego bravery do kolejnej fazy hero gracza kontrolującego deathshrieker.
Sinister Terrain
  • Wszystkie Twoje jednostki które znajdują się w fazie hero w  3” od tego elementu scenerii budzą do następnej Twojej fazy Hero strach. Jednostki przeciwnika, które znajdą się w 3” od Twoich jednostek budzących strach muszą odjąć 1 od charakterystyki bravery.
Ufff, sporo tego, zapowiadają się ładne, piętrowe buffy. Jak to zagra na stole?
  1. W fazie Hero Crom odpala swoją Command Abilitkę a wszystkie jednostki które okupują okolice terenu z właściwością sinister zaczynają budzić strach (tak jakby Khorgorath potrzebował jakiejś pomocy w tym...)
  2. Wszystko co może rusza - TRZYMAJĄC SIĘ BLISKO SIEBIE - do przodu - jak najbliżej przeciwnika. 
  3. Nad głowami poruszających się do przodu oddziałów przelatuje kilka rakiet które trafiają w cel - niech to będzie 20 tzaangorów. Ginie jeden z nich, dzięki czemu jednostka ma bravery obniżone o jeden. 
  4. SZARŻA! W zasadzie wystarczy, żeby do walki wszedł Khorgorath i Rycerze - zasięg umiejętności archaona i croma jest nieco większy (ok, command trait Croma ma mały zasięg więc on też szarżuje tylko tak trochę z boku żeby być w starciu z jak najmniejsza ilością modeli...).
  5. Zaczyna się magia - Khorgorath po ostatnich buffach zadaje 2 dmg z jednej rany więc jest raczej pewne że coś ubije, do tego rycerze - ogólnie giną jeszcze 3 (optymistycznie dla nich) tzaangory. To już łącznie cztery martwe tzaangory. Reszta rzecz jasna oddaje, coś tam próbują ugryźć ale i tak wszyscy czekamy na BATTLESHOCK!
  6. Magia rozkwita. Podsumujmy - w fazie strzału zginął 1 tzaan, w fazie CC kolejnych 3, do tego trafienie z deathshriekera -1 do bravery, kolejne -1 za model zabity przez khorgorahta i kolejne -1 za rycerzy. Crom stoi z boku ale sama jego obecność, wzmocniona command traitem powoduje, że obniża bravery tzaanów o 3 (2 z command abilitki, 1 z command traita). Na koniec jeszcze przypomnienie, że jednostki budzą strach a więc kolejne -1 dla tzaanów. Mamy więc na razie modyfikator -7 (!!!) do rzutu z samych abilitek do którego dodajmy 4 zabite tzaany. Na dzień dobry, przed rzutem mamy więc -11. Załóżmy, że rzut poszedł nieźle - gracz kontrolujący tzaany rzucił 3 (bo mu się kości losu skończyły...) ale uśmiech szybko się skończył - Archaon dodał do rzutu 2 a więc łącznie 5. Teraz dodajemy to do 11 i otrzymujemy... 16. Bazowe Bravery Tzaangorów wynosi 5. Zakładając, że było ich 20 otrzymują +1 za pełną dziesiątkę która została a więc po modyfikatorze mają 6. Ucieka więc 10 (!!!) modeli pomimo tego, że zabite zostały tylko 4!
Plusy
  • Radość z ładnie zsynchronizowanych buffów - i to ilu! ;)
  • Idealne do radzenia sobie zarówno z elitarnymi, pancernymi jednostkami jak i z hordami. Pierwsze są mało liczne więc wystarczy sciągnąc jeden model aby w zasadzie cały unit uciekł z battleshocka (umówmy się, modyfikator -6/-8 zwykle zeruje bravery przeciwnika a do tego dochodzi jeszcze rzut i wynik walki). W przypadku hordy sprawa jest jeszcze łatwiejsza - nie dość, że zginie sporo z szarży (khorograth i rycerze swoje uderzenie jednak mają) to do tego bravery goblinów i szczurów szoruje po dnie nawet bez pomocy strachu i tych kombinacji ;) 
  • Przeciwnik nie ma jak tego zablokować - wszystko opiera się na abilitkach i sile w CC/Strzelaniu
  • Mina przeciwnika kiedy zaczyna się naliczać kolejne modyfikatory - bezcenna. 
  • Połączenie Khorne Bloodbound, Chaos Dwarfs i Mortal Slaves of Darknes!
Minusy
  • Umówmy się - jest sporo rzeczy, które mogą nie wyjść - może zabraknąć sinister terrain, deathshrieker może nie trafić (a nawet jak trafi to może nie zabić), może się nie udać utrzymać wszystkiego w kupie i zasięgu abilitek, szarże mogą nie wyjść, nawet jak wyjdą może się okazać, że jednak nic nie zginie...
  • Odporne na battleshock jednostki stoją, patrzą (jak się jeszcze nie poskładały ze śmiechu na widok Twoich kombinacji) - niestety odporność tego typu jest dość powszechna...
  • Sojusz Khorna, Chaos Dwarfów i Slaves to Darknes jest dość... egzotyczny ;)
Badum Tssss koniec!
Szukanie kolejnych dodatków do tego combosa sprawiło mi naprawdę sporo radochy. Jeśli battleshocka zaczynamy z -10 to nie może on się skończyć dobrze dla przeciwnika. Póki co wydaje mi się, że niewiele innych frakcji/armii ma coś porównywalnego ale może się mylę (jeśsli tak to dajcie koniecznie znać ;) ). Jeśli zaś coś pokręciłem to rzecz jasna - naprowadźcie mnie na jedynie słuszną drogę!

Do następnego!
W.

2 komentarze:

  1. Bardzo pomysłowe :) A jeszcze lepiej by było, wjechać w jakiś oddział grubszych modeli. Czy Sigmarines są odporni na battleshock?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z bazy nie są na szczęście (tu podobieństwa do Space Marinsów się kończą). Niestety mają też od groma możliwości nadania sobie odporności na battleshock ale jak już pisałem na grupie - nie wszędzie i nie zawsze się da mieć tą odporność.

      Usuń