Warhammer Age of Sigmar | Combo of the Week VIII

Cześć,
Tak jak ostatnio pisałem z aliansem destrukcji mam naprawdę spory problem – ciężko mi znaleźć jakieś naprawdę przegięte ale wciąż nieoczywiste synergie pomiędzy poszczególnymi jednostkami.

Tym razem z pomocą przyszła mi jednak – jak zwykle niezawodna – turniejowa scena UK i jeden z jej graczy, który wpadł na bardzo ciekawy pomysł, który chciałbym dzisiaj przedstawić.


Jest  on o tyle interesujący, że wykorzystuje kilka bardzo nietypowych elementów i sprawia, że jednostka na która normalnie nie zwrócilibyśmy uwagi staje się jednym z kluczowych, jeśli nie najważniejszym elementem całej armii.
Mówię tutaj o…. goblińskich NASTY SKULKERS! Do rzeczy zatem!

Składniki
  • 2 x 12 Nasty Skulkers (albo nawet 3 x 12 w zależności od potrzeb i wielkości imprezy) 320 pts
  • 3 x 20 Gitmob Grots 100 pts
  • 1 x 5 Goblin Wolf Riders 100 pts
  • Gordrakk 700 pts
  • Goblin Warboss 60 pts
  • Goblin Shaman 60 pts
  • Great Gitmob battalion 100
Ok., już na pierwszy rzut oka widać, że jeśli chodzi o punkty to tanio nie jest ale trzeba pamiętać, że to elementy armii opracowane z myślą o grach na 2000 punktów. Część jednostek jest wymagana ze względu na batalion Great Gitmob.
No dobrze ale co takiego sprawia, że powyższe jednostki stają się mordercze?

Bonusy

Nasty Skulkers
Warhammer age of sigmar image destruction nasty skulkers goblins grots
Ręka do góry, kto w ogóle wiedział o ich istnieniu i kto przeczytał ich scrolla...
  •  1 wound, 2 ataki, 5+ to hit, 5+ to wound, rend-1, dmg 1
  • Ability - Suprise: Nie wystawiasz tej jednostki normalnie w fazie rozstawienia lecz zapisujesz w której jednostce goblinów się ukrywa. Na początku fazy walki wręcz (dowolnej!) możesz ujawnić obecność skulkerów w jednostce i ustawić ich w odległości 1" od jednostki w której się ukrywali. Skulkersi mogą następnie wykonać ruch pile-in i zaatakować, nawet jeśli to kolej przeciwnika.
  •  Przy rzucie na trafienie równym 6 lub więcej atak automatycznie powoduje zadanie 1 mortal wound.
Gitmob Grots
warhammer age of sigmar destruction grots unit picture
Ot - gobliny, co tu dużo pisać.
  •  ...Bo skulkersi muszą się gdzieś ukrywać. Cała zabawa polega na tym, ze jeśli tych oddziałów jest więcej to przeciwnik ma naprawdę sporą zagwozdkę...
Gordrakk
warhammer age of sigmar destruction ironjawz warboss gordrakk
Wielkie zielone i wkurzone na jeszcze większym zielonym wkurzonym i złym
  • Command Ability - Voice of Gorkk: Once per battle wybiera jednostkę z SK Destruction. Ta jednostka może w następnej fazie CC szarżować kiedy znajdzie się w 18" od przeciwnika i wykonać rzut na szarże na 3D6. Dodatkowo jednostka może wykonać dwa dodatkowe ataki każdą swoją bronią do walki wręcz. Co bardzo ważne, jeśli wybrana jednostka należy do batalionu to bonus otrzymują wszystkie inne jednostki wchodzące w jego skład.
Great Gitmob
  • Jeśli model z jednostki wchodzącej w skład batalionu atakuje w walce wręcz możesz dodać +1 do rzutu na trafienie jeśli jednostka goblinów ma przewagę liczebną. Jeśli przewaga wynosi 2-1 możesz dodać również +1 do rzutu na zranienie.
Bonusy

Nasty skulkers bez bonusów 
  •  1 wound, 2 ataki, 5+ to hit, 5+ to wound, rend-1, dmg 1
Nasty Skulkers z bonusami 
  •  1 wound, 4 ataki, 4+ to hit, 5+ to wound, rend-1, dmg 1
Niby nic ale przyjrzyjmy się bliżej (Czytaj głosem Krystyny Czubównej) tym małym zielonym pokrakom.
Dzięki temu, że są częścią batalionu mają +1 do trafienia kiedy walczą z wybranym celem nad którym mają przewagę liczebną. 
W dodatku Gordrakk stojący na drugim końcu stołu rzucił swoją abilitkę na goblińskeigo szamana stojącego tuż przy nim. Zatem wszystkie jednostki wchodzące w skład batalionu mają dodatkowe dwa ataki. Nasty skulkersi mają ich więc już 4. 

Załóżmy, że używamy ich ofensywnie i dzielnie szarżujemy naszymi goblinami na najbardziej elitarne jednostki w armii przeciwnika.  
Zaraz na  początku fazy walki wręcz (a więc po szarży) z szarżujących jednostek wyskakują skulkersi. Szarża nie musi nawet być udana (chociaż przy 3D6 raczej się uda). Skulkersi muszą wyjść z jednostki w odległości 1" od niej. Ale mogą wykonać congo-line... Stoją przy tym na 25mm podstawkach więc po pierwsze mogą prześlizgnąć się między jednostkami przeciwnika a kiedy "pajlują" mogą swobodnie atakować z dwóch rzędów co oznacza, że przy dobrych wiatrach, jedna jednostka Nasty Skulkers wypłaca 48 ataków trafiających na 4+ i przy rzucie na trafienie równym 5 zadających automatycznie mortal wound. Jeśli Skulkersi zaatakują dwoma jednostkami jednocześnie to obie atakują przed przeciwnikiem a ilość ataków jest jeszcze większa. 
Wedle wyliczeń poczynionych przez autora, oznacza to "statystycznie" 16 mortali i dodatkowe trafienia woundujące i raniące z rendem -1 Z JEDNEJ JEDNOSTKI.

Jakie mogą być skutki takiej szarży widać po przebiegu turniejowych bitew opisanych przez autora tej armii w temacie na TGA, szczególnie wymowne są jednak zdjęcia:
Gobliny na wilkach zbliżają się do "mamutów", ze stojących poza kadrem night goblinów wylatują fanatycy szarżujący na wilki - próba zablokowania szarży skulkersów, którzy na pewno znajdują się w wilkach
Skulkersi wyskakują z jednostki w 1" - "przeskakują" fanatyków i conga-line`em sięgają do "mamutów"
Skulkersi atakują wszystko co znajduje się w pobliżu. Po atakach zostaje taki widok, w wilkach wciąż może znajdować się ostatni oddział skulkersów....
PS.  Powyższe trzy zdjęcia ilustrują problem braku taktyki i ogólnej jednowymiarowości AoS... ;)

Plusy
  • Ilość ataków i damage (przy wykorzystaniu wszystkich trzech jednostek: 3 x 48 = 144 ataki
  • element zaskoczenia - przeciwnik nie wie w jakich jednostkach ukryci są skulkersi, przy okazji nie może nic zrobić aby zmniejszyć ich liczbę
  • ogromna elastyczność przy szarżowaniu, pajlowaniu i ogólnym wykorzystaniu taktycznym jednostki
  • atakowanie PRZED przeciwnikiem niezależnie od tury.
Minusy
  • Żeby to zadziałało, armia musi kręcić się w okół tego combo
  • Jeśli przeciwnik rozstrzela jednostkę w której ukryci są skulkersi to giną oni razem z nią.  
  • jednorazowe (przynajmniej jeśli chodzi o podwojoną ilość ataków). Jeśli atak się nie powiedzieć skulkersi są łatwym celem i nie stanowią większego zagrożenia.
Ok., na teraz tyle, mam nadzieję, że ciekawie chociaż trochę z innej beczki dzisiaj. Przy okazji udało się też pokazać kawałek naprawdę ciekawej taktyki na polu bitwy. Chylę czoła przed autorem tej armii ;)

Pozostałe wpisy z tej serii znajdziesz TUTAJ.

Do następnego!
W.


2 komentarze: