Warhammer Age of Sigmar | Stormcast Eternals Booxiego III - Stormhosts


No dobra, ludziki ludzikami, ale każdy dobrze wie, że w AoS gra się po to żeby porządnie zapinać a nie jarać się plastikiem. Gołe podstawki są tak samo dobre a nie trzeba tego sklejać malować i wozić ze sobą.
Podręcznik mamy już od jakiegoś tygodnia więc po godzinach spędzonych na kibelku wertując go w te i tamte stronę we wiadomym celu możemy się podzielić jakimiś tam informacjami. Użyłem liczby mnogiej ponieważ, SCE są tak ogromną i dającą tyle możliwości armią na ten moment, że trudno to ogarnąć jednej osobie a poza tym, naszą stałą praktyką jest ogarnianie rozpisek i zasad wspólnie ponieważ patrzymy na nie pod różnym kątem co daje pełniejszy obraz całości.


Dzisiaj zajmiemy się Stormhostami.
Tworząc swoją wymarzoną wspaniałą rozpiskę możemy zdecydować że armia przynależeć będzie do danego stormhostu. I wiążą się z tym pewne plusy ale jak się okazuje także wiele minusów. Każdy ze stormhostów daje nam przede wszystkim unikalny keyword który aplikowany jest na wszystkie modele w armii oprócz tych które już posiadają nazwę stormhostu na swoim warscrollu - i tak np keyword hammers of sigmar posiadaja: Steelhart’s champions, farstriders, Naeve Blacktalon, Gavriel Sureheart, Vandus Hammerhand, Aventis Firestrike, Asteria Solbright i…. to chyba wszystko. Czyli jak widzimy wszyscy imienni bohaterowie to hammers of sigmar i trzeba się z tym pogodzić.
Oprócz samego dodatkowego zapisu na warscrollu który jak każdy Patrycjusz potwierdzi jest ważniejszy niż to co powie mama dostajemy:
Abilitkę pasywną, która będzie nam towarzyszyć bezapelacyjnie do samego końca rozgrywki lub armii, Command ability której zapis jest na tyle niejasny że na chwilę obecną wnioskowaliśmy, że zyskuje ją każdy hero w armii i tutaj koniec plusów i zaczyna się tax, bo jak wiadomo nie ma nic za darmo. Generał w armii MUSI wziąć z góry narzuconego command traita, to samo tyczy się pierwszego artefaktu jaki przypiszemy bohaterowi. I nie ma że Ci się nie podoba, że nie chce nie lubię, bo zgubię. NIE. bierzesz to i idziesz do piaskownicy a jak Ci się nie podoba to zrezygnuj ze stormhosta.

Okej a teraz rozłóżmy to na części.
(W trakcie pisania artykułu spotkałem się z wielką trudnością w wyborze tego co powinienem tłumaczyć na polski a co powinno zostać w oryginale. Jak Patrycjusz naucza keywordy i zapisy są na tyle istotne, że nie powinniśmy ich tłumaczyć. Dlatego pomimo iż czułem się jak wkręcony w corpo życie stażysta pisząc co drugie słowo w innym języku jest to konieczne by poprawnie interpretować zasady gry. Odpowiada to także na pytanie dlaczego nie powinno się tłumaczyć warscrolli na nasz rodzimy język.)

Hammers of Sigmar
Pasywka: +1 Bravery
Command Ability: Jeśli Redeemer unit (Liberatorzy i Sequitorzy) zostaje zniszczony to rzucamy kością. na 5+ identyczny unit ustawiamy gdziekolwiek 9” od przeciwnika   
Command Trait: Ward na 6+ dla unitu Wholly within 9” od generała
Artefact: wybierz jedną z broni generała, jeśli nie modyfikowany hit roll wynosi 6 dodaj  +1 do charakterystyki ataku.
Sumup: No to tak, pasywka w sumie może być bo bravery zawsze spoko ale czy jest nam to niezbędne? Sequitorzy maja 7 bravery, Liberatorzy 6, to prawdopodobnie jedyne unity które mamy szansę wystawić na tyle duże aby ilość zabitych modeli zmusiła nas do zdawania bravery. Command abilitka, jest ciekawa, ale mocno mocno losowa. Jeśli faktycznie gramy na 30 liberatorów i jak już coś się przez te 60 ran z chorym save przegryzie…. no nie nadal to do mnie nie przemawia. Command trait już jest całkiem ciekawy i wart rozważenia ale czy tylko dla niego warto rezygnować z innych command abilitek dostępnych bez stormhosta ? Jeśli dopuszczone zostaną artefakty  z realmów skutecznie zastępujemy to lens’em. Artefakt po prostu ssie i nie ma sensu czegokolwiek więcej o nim pisać.
Hallowed Knights
Pasywka: Jeśli unit ma znaleźć się pod działaniem spellu lub endless spellu na 6+ ignorujemy ten efekt.
Command Ability: wybieramy oddział wholly within 9” od hero lub 18” od generała dostajemy 1 cal do biegu i szarży + możemy szarżować po biegu.
Command Trait: jeśli generał padnie w combacie na 2+ wstaje i oddaje wszystkim co ma w arsenale po czym umiera już na dobre   
Artefact: w hero phase leczymy 1 ranę na hero który nosi ten artefakt
Sumup: Ignorowanie endless spelli których prawdopodobnie w nowej edycji będzie dość sporo jest zawsze spoko z tym że szansa, iż uda się to na 6+ (zapis jest jednak taki, że można z niego wnioskować, że musimy rzucać to także przy endless spelach które sami rzuciliśmy xD) ... no nie za wiele. Command ability jest naprawde mocna i warto się nad nią zastanowić. Szarża po biegu zwłaszcza jeśli jeszcze wycastujemy cogsy może doprowadzić do biegania przez calutki stół. Ale moment moment… przecież od tego mamy heraldora… albo dwóch. Do artefaktu pasuje natomiast zdanie: “Ruchałem brzydsze” może się przydać ale nie jest to coś co urywa… no to coś. 

Celestial Vindicators

Pasywka: możemy przerzucić hit rolle 1 dla ataków które zostały wykonane przez unity które szarżowały w tej samej turze.
Command Ability: używamy na początku combat phase wybieramy oddział wholly within 9” od hero lub 18” od generała dostajemy 1 atak do końca combat phase.
Command Trait: dodajemy 1 do charakterystyki Damage za każdy nie modyfikowany hit roll 6
Artefact: Wybieramy jedną z broni herosa, na początku fazy combatu możemy dodać 2 do charakterystyki ataku do końca tej fazy jeśli to zrobimy odejmujemy 1 od save rolli dla ataków które targetują noszącego ten artefakt…
Sumup: Pasywka jest naprawdę spoko jeśli nie zdecydowaliśmy się opierać naszej armii na sequitorach. Wrzucając do rozpiski heraldorów i na przykład cogsy szarża robi się naprawdę realna. Command abilitka jest naprawdę mocna ale może zabraknąć nam CPków aby ją odpalać dodatkowo, chyba że zakładamy od samego początku że jej wykorzystanie stanie się trzonem armii. Command trait oraz artefakt to dostateczny dowód na to, że za stormhosty naprawdę płacimy podatek.
Anvils of Heldenahmmer
Pasywka: reroll battleshockow
Command Ability: używamy na początku hero phase wybieramy oddział wholly within 9” od hero lub 18” od generała ten oddział może zaatakować wszystkimi missle weapons lub zrobić pile-in i zaatakować wszystkimi melee weapons
Command Trait: Odejmujemy bravery przeciwnikom w 6” od generała
Artefact: wybieramy jedną z broni na koniec fazy combatu rzucamy kością za każdy enemy model na którym alokowaliśmy jakąś ranę dokładnie tą bronią w tej combat phase. na 3+ ten model dostaje mortala.
Sumup: Pasywka jest tak słaba, że aż oczy szczypią, Command Abilitka jest naprawdę mocna i myślę że można się zastanowić nad budowaniem pod nią jakiejś armii. Sam pamiętam co robi blender Tzangorów który może uderzyć w hero phase a podwójna tura może doprowadzić do srogiego facerolla. Command abilitka i artefakt to po prostu podatek od dodatkowego ataku w hero phase.
Knights Excelsior
Pasywka: Jeśli friendly unit wykona atak który zniszczy wrogi unit, to będzie mógł do końca bitwy przerzucać hit rolle 1.
Command Ability: Używamy w hero phase, standardowo wybieramy unit wholly within 9” od hero lub 18” od hero który jest generałem i do końca tury możemy przerzucać wound role 1 dla ataków wykonanych przez ten oddział do końca tury.
Command Trait: Dodajemy 1 do charakterystyki Damage broni melee jeśli celem ataku jest Hero
Artefact: raz na całą grę w fazie hero model posiadający ten artefakt może spróbować bindować ? (co kurwa?) wrogiego Hero lub Monster model w 3”. Jeśli się na to zdecyduje rzuca 3d6 przeciwnik natomiast rzucza 2d6 jeśli celem ataku jest hero i 3d6 jeśli celem jest monster albo hero monster. Jeśli nasz rzut jest większy do kolejnej fazy hero, połowimy charakterystykę ruchu, biegu i szarży dla tego wrogiego modelu a także połowimy charakterystykę ataku jego broni melee. Wszystko zaokrąglamy w górę.
Sumup: Tutaj pasywka i Command Ability są na tyle ciekawe że można przemyśleć budowanie armii na Paladynach by ją wykorzystać. Command Trait i Artefakt to jak zawsze tylko podatek który niestety mocno ogranicza nas. Ale pamiętajmy, że gdyby wszystko było mocne to gdzie miejsce na taktykę, skoro przechodzilibyśmy przez przeciwnika samymi gołymi statystykami.

Celestial Warbringers
Pasywka: możemy przestawć d3 unity na początku pierwszej battle round po zdecydowaniu kto bierze pierwsza turę ale przed początkiem tej tury.
Command Ability: Używamy w fazie Hero. wybieramy Unit z keywordem Wizard  wholly within 9” od Hero lub 18” wholly within od Generała i dodajemy 1 do casting rolli dla tego unitu do końca tej fazy.
Command Trait: Raz na turę możesz re rollowac 1 failed hit roll lub 1 failed wound roll ataku wykonanego prez tego generała albo 1 failed save roll ataku który targetuje tego generała
Artefact: na koniec combat phase możesz wybrać 1 enemy unit w 3” od posiadacza artefaktu i rzucic kością. na 3+ unit dostaje mortala i możemy rzucić jeszcze raz i tym razem na 4+ unit dostaje mortala.
Sumup: Ehh… serio…. to jest tak bezużyteczne jak kierunkowskazy w BMW… Chyba, że budujemy armię opartą na czarowaniu… i .. i… i w sumie tyle bo jeszcze nie wykminiłem
Tempest Lords
Pasywka: Na początku swojej fazy Hero rzuć kością na 4+ dostajesz extra command point
Command Ability: używamy na początku combat phase. Unit  wholly within w 9” od Hero lub 18” od generała może re-rollować wound rolle 1 do następnej fazy hero
Command Trait: dodaj 1 do would rolls dla ataków mellee tego generała kiedy jest w 6” od innego unitu z tego stormhosta
Artefact: Jeśli posiadać jest na polu bitwy za każdym razem kiedy wydajemy command pointa rzucamy kością na 5+ odzyskujemy go.
Sumup: Ten stormhost jest bardzo mocno nastawiony na regenerowanie Command pointów jeśli założymy że naszym generałem stworzymy jakąś plewę natomiast weźmiemy innych hero z jakimiś ciekawymi abilitkami. a może wystarczy po prostu kilku tanich hero, spam liberatorów i dorzucenie Re-rolli woundów 1 ? Jeszcze nie widzę dla tego zastosowania ale pewnie kiedy pochylę się dłużej nad podręcznikiem pewnie coś wynajdziemy.

Astral Templars
Pasywka: Dodajemy 1 do hit rolly przeciwko monsterom   
Command Ability: Używamy na początku combat phase, wybieramy unit wholly within 9” od tero lub 18” wholly within general. Do końca tej fazy dodajemy 1 do wound rolli dla ataków które targetują Hero.   
Command Trait: po set upie ale zanim zacznie się walka oddziały wholly within 12” od generała mogą ruszyć się 6”
Artefact: odejmujemy 1 od wound rolli Monsterów które atakują posiadacza tego artefaktu.
Sumup: kolejny stormhost który przedstawia konkretną specjalizację. Tym razem skupiamy się na plusach do zabijania konkretnych przeciwników. Pytanie jednak jak wiele monster mashy zostanie nam w grze odkąd zmieniły sie zasady pile in i MS ? BCRów też nie jest aż tyle by składać się pod nich. Z drugiej strony może warto złożyć się pod herosnipe który przez zasady jest utrudniony i naprawdę wybitny trait pozwalający na 6” ruchu. Biorąc pod uwagę, że między nami a przeciwnikiem będzie około 20” (mocno uśredniając i w ogóle. to jeśli zaczniemy można skrócić dystans do 14” później ruch + trąbka i mamy około 8” czyli zostaje szarża na 6”... easy ale czy cogsy za 60 pkt nie robią tego samego na całej armii z dodatkowym bonusem dla tego co spadnie z nieba + nie trzeba mierzyć z jak najmniejszą ilość dropów która przy obecnym wyglądzie battalionów jest praktycznie nierealna?

Konkludując (wow) Stormhosty są spoko ale zabierają nam elastyczność tworzenia rozpiski. Jeśli chcemy koniecznie wykorzystać któryś z nich to właśnie od wyboru tego należy rozpocząć budowanie rozpiski. 
Każdy z nich zbudowany jest w jakąś konkretną stronę. Czy to magia, zwracanie command pointów, podwójny atak czy bonusy do konkretnych ataków. Dopiero w ramy stormhosta wbudowujemy całą rozpiskę. 
Na razie widzę na to 2 sposoby: boostujemy już otrzymane bonusy i kierujemy się w daną stronę lub modelami, bohaterami i pozostałymi możliwymi artefaktami uzupełniamy luki stormhosta tak by rozpiska była bardziej zbalansowana.

Mam nadzieję, że te wypociny komuś się przydadzą. W następnym odcinku pokażę Wam jak ubija się masło.

3 komentarze:

  1. Only the faithful! ;-)
    Dlaczego w przypadku Celestial Vindicators nie warto opierać armii na Sequitorach? Ze swojej abilitki (Aetheric Channelling) mogę "re-roll failed hit rolls". Pasywna umiejętność CV dodaje im dodatkowy re-roll. Dodatkowo sequitorzy na mieczach z 3 atakami + jeden dodany jako buff od hero/general robi z nich bardzo mocnych w walce (lepsi niż liberatorzy).
    By nie było - to tylko moje przemyślenia, ja dopiero zaczynam w AoS 2.0, tak to tylko skaveny i 8ed + KoW. A wybór stormhosta to dla mnie zmora bo od tygodnia nie wiem jak malować tych stromcastów a szarym nie gram :-P

    OdpowiedzUsuń
  2. 42 years old Community Outreach Specialist Arlyne Shadfourth, hailing from Camrose enjoys watching movies like Baby... Secret of the Lost Legend and Skimboarding. Took a trip to Archaeological Sites of the Island of Meroe and drives a T100 Xtra. przydatne tresci

    OdpowiedzUsuń