Warhammer Age of Sigmar | Azyr Composition Rules PL



Cześć,

Dzisiaj chciałbym przybliżyć Wam jeden z wielu systemów umożliwiających mniej lub bardziej udane balansowanie armii w systemie Age of Sigmar.
Wraz z wydaniem przez Games Workshop nowego systemu, mającego zastąpić stary Fantasy Battles w środowisku graczy zawrzało.  Zasady mieszczące się na czterech kartkach formatu A4 nie zawierały bowiem metod wyboru armii i żadnego systemu punktowego określającego wartość poszczególnych modeli oraz ułatwiającego toczenie wyrównanych bitew.

Natura nie znosi jednak próżni i jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać „systemy balansu armii”, tworzone przez środowisko fanowskie, opierające się na mniej lub bardziej skomplikowanych formułach i zasadach (liczenie woundów, konkretnych statystyk, stare punkty z 8 edycji Warhammera i wiele – NAPRAWDĘ WIELE - innych).  Jednym z pierwszych i dość mocno dopracowywanych był właśnie „Azyr Comp System” stworzony przez Chrisa Nye (USA).


 Azyr opiera się na wyliczeniu wartości danej jednostki i kategoryzuje je według określonych „poziomów” (tierów). Jednostki z tego samego poziomu punktowego teoretycznie mają podobną siłę na polu bitwy, armie więc złożone według tej zasady powinny być mniej więcej równe sobie.
Umożliwia to rozgrywanie bitew na wcześniej ustalony limit punktowy(np 10, 50 punktów) w którym osobno liczone i ograniczane są punkty za jednostki bohaterów, maszyny wojenne i oddziały.
System punktowy jest bardzo prosty, jego używanie wymaga jedynie dodawania wartości poszczególnych jednostek aż do uzyskania określonego limitu.

Co istotne i według wielu dyskwalifikujące ten system – Azyr wprowadza szereg zmian w zasadach określonych jako podstawowe dla Age of Sigmar. Do najważniejszych należą:
  • Znaczne ograniczenie przyzywania nowych jednostek na stół 
  • Bardzo mocno ograniczone/zakazane strzelanie z/do walki 
  • Ingerencja w zasady działania magii (efekty czarów nie nakładają się na siebie)
Dla jednych zmiany te w połączeniu z szeregiem mniej istotnych regulacji powodują, iż Age of Sigmar zmienia się w całkowicie nowy system, dla innych są to niezbędne zmiany porządkujące bałagan i „nielogiczności” w podstawowych zasadach.

Z mojego punktu widzenia „Azyr” sprawdza się bardzo dobrze. W grupie w której toczymy warammerowe boje rozegraliśmy już naprawdę sporo bitew (dziesiątki, w tym kilka turniejów) z użyciem tego systemu i jak do tej pory nie stwierdziliśmy ewidentnych baboli/nierówności. Oczywiście nie graliśmy wszystkimi armiami (chociaż przez stoły przewinęło się ich całkiem sporo). Twórca Azyra nieustannie pracuje nad udoskonaleniem systemu, wprowadza niewielkie korekty oparte na szeregu statystyk, w tym również w znacznej mierze na informacjach zwrotnych od samych graczy.

Co do samego sensu wykorzystywania jakichkolwiek elementów balansujących rozgrywkę to według mnie jak najbardziej warto z nich korzystać.
  • Pozwalają na szybkie umówienie się z kimś na grę, bez konieczności uzgadniania dodatkowych szczegółów.
  • Do samej rozgrywki wprowadzają element równowagi sił walczących armii, co znacznie ogranicza zmniejsza szanse na negatywne odczucia związane z całkowitą i nie zawsze zasłużoną porażką.
  • Pozwalają na prowadzenie „turniejów”.
  • Prostują nielogiczne zasady (cover save, strzelanie do/z walki)
  • Porządkują niektóre kwestia umożliwiając toczenie wyrównanych bitew (Przywoływanie!)
Reguły dodatkowe oczywiście mocno wpływają na przebieg bitew jednak korzystanie z nich nie jest wymagane i można poprzestać jedynie na wykorzystaniu wartości punktowych do składania armii (chociaż wtedy wartości punktowe wprowadzane dla konkretnych jednostek mogą nie pokrywać się tak dobrze z ich realną wartością na polu bitwy).
Zachęcam zatem do wypróbowania Azyra i podzielenia się wrażeniami!

Poniżej wklejam przydatne linki:

Do następnego!
W.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz