Warhammer Age of Sigmar | Skaven Battletome - pierwsze wrażenie


Cześć,

Jako że z nie byliśmy w stanie z Booxim nagrać pierwszego wrażenia z nowego BT skavenów - tak jak zrobiliśmy to z gobosami - zostałem wybrany na ochotnika, by napisać artykuł. Na podstawie dostępnych mi na ten moment informacji, postaram się odpowiedzieć tutaj na najczęściej spotykane na grupach pytania, jednocześnie pozwolę sobie pominąć rzeczy już dostępne od dawna jak warscrolle, endless spell’e czy tereny.


Jednym z poruszanych tematów są zasady allegiance.
W Skaventide działają w sposób bardzo zbliżony do tych z Gloomspite czy Beasts of Chaos. Mianowicie mamy tutaj kilka battletraitów ogólnych, jak i każdy wielkich klanów posiada swój własny. Dostęp do nich uzyskujemy przez umieszczenie odpowiedniego bohatera w armii SKAVENTIDE - nie musi on być generałem. Tak więc rzućmy okiem co dobrego szczury dostały w nowej książce (przy comand traitach, magii i artefaktach będę podawał tylko te, które wydały mi się najsilniejsze).

Teachings of the Horned Rat - battletraity ogólne

  • The Look Out Sir! działa również w CC. Prawie że pasywne -1 to hit dla bohaterów to zawsze świetny bonus.
  • Bohater zamiast zaatakować może wykonać NORMAL MOVE i uciec z walki - otwiera to bardzo ciekawe pole do manewru, przykładowo: szarża tylko po to by od razu uciec z CC i zdobyć tym dodatkowe cale ruchu (w ten sposób bohater może wykonać praktycznie trzykrotność swojego ruchu).
  • Jednostki SKAVENTIDE dostają bonusy to ataków melee +1 to hit jeśli jest ich 20+ w jednostce oraz +1 to wound przy 30+ modelach.
  • Jednostki SKAVENTIDE otrzymują podwójny bonus do Bravery za ilość modeli.
Nie jestem fanem dwóch ostatnich battletrait’ów. Prawdą jest, że w skavenach bonusy za ilość i tak były dość częste, a dodatkowe bravery za liczbę modeli w oddziale było pewne po tym, co zobaczyliśmy w GH, ale to wciąż ta sama polityka GW, na którą marudzę od dawna, czyli sztuczne wytwarzanie presji na graczu, by grał dużymi jednostkami.

Masterclan



Battletrait

Za każdym razem gdy MASTERCLAN użyje CA na 5+ odzyskujemy CP.

Comand Traity

W masterclan’ie w oko rzuciły mi się cztery command traity:

  1. Na 4+ (przy MONSTERACH lub WARMACHINE 5+) możemy przekazać otrzymaną ranę na unit SKAVENTIDE w 3”. - ten trait występuje w każdym klanie
  2.  Raz na fazę HERO możemy dodać +1 do cast’u/dispell’a/unbind’u
  3. Możemy przerzucać battletrait.
  4. Za każdym razem, gdy przeciwnik zyskuje CP na 6+, my go odbieramy.
Artefakty

W artefaktach nie ma szału, jedyne dwa warte uwagi to:
  1. Ward 5+
  2. Odporność na BS w 13” WW
Magia

Magia dostępna dla Grey Seer’ów szczerze mnie zawiodła. Większość z ich czarów to okrojone wersje czarów Verminlordów. Niby klimatyczne, ale liczyłem na jakieś fajne (czyt.nowe) zabawki :/

  1. 6+ możemy teleportować bohatera SKAVENTIDE znajdującego się w 13” gdziekolwiek na stole, 9” od przeciwnika.
  2.  7+ wybieramy jednostkę przeciwnika w 13” i rzucamy za każdy model kością, każde 5+ to mortal.
  3. 7+, jednostka SKAVENTIDE w 13”, która nie jest bohaterem, dostaje atak po śmierci.
  4. 8+ jednostka wroga w 26” dostaje D3 mortali, a jej rzuty na bieg i szarżę zostają zmniejszone o połowę.
Tutaj zaczyna się pojawiać -o ironio- antyhordowy potencjał skavenów. Nowi plague prieści, verminlord corruptor, miotacze i tutaj kolejny czar żerujący na dużych unitach.

BTW. Czy jeden oddział może atakować dwukrotnie po śmierci? XD ten czar + czar verminlorda warbringera - nazywają się inaczej i w żadnym nie ma zapisu, że nie :C


Skyre


Battletrait

Otrzymujemy po staremu D3+3 tokenów, które możemy użyć podczas gry do:

  • Dania magowi przerzutów do cast’ów,ubaind’ów lub dispell’i
  • Dodania +1 do obrażeń z broni zasięgowej trzem jednostkom CLANS SKYRE w 13” WW od bohatera
  • Przerzutów hit’ów dla bohatera
Użycie tych bonusów wiąże się z ryzykiem D3 mortali dla bohatera. (Już czuję tych globadier’ów z run and shoot i D3+1 dmg)

Comand Traity

  1.  Na początku shooting phase możemy wybrać jedną jednostkę SKYRE i dać jej przerzuty hit’ów, trwające do końca fazy. (Tak, dalej patrzę na globadier’ów xd)
Artefakty
  1.  Można podwoić ruch SKYRE WAR MACHINE kosztem D3 mortali na 4+
  2.  Dodajemy jeden atak wybranej jednostce SKAVENTIDE za cenę D3 mortali dla wybranego unitu. ( Wincyj ataków dla mnichów ~!~!111)
Magia
  1. 7+, jednostka Skyre WW 12” dostaje przerzuty to hit i to wound, ale za to dostaje na początku następnej fazy hero D3 mortali.
  2. 6+, D6 celów w 18” dostaje mortala.
  3. 6+, bohater neguje 3 pierwsze rany zadane mu w każdej fazie, jednakże gdy otrzyma czwartą, obrywa dodatkowo D6 mortali.

Pestilens



Battletrait

Niezmieniony z GH, przy naturalnej szóstce przy modlitwie dostajemy jeden z czterech dodatkowych efektów. Szczerze mówiąc żaden mnie nie zachwycił, zazwyczaj jest to kilka dodatkowych mortali, a ich ilość nie jest jakaś znacząca.

Comand Traity

Nie mam niestety żadnych informacji na temat traitów Pestilens. :/

Artefakty


Tutaj dalej moim zdaniem króluje możliwość dwukrotnego użycia modlitwy.


Eshin





Battletrait

Za każdego CLANS ESHIN HERO wybieramy jednego bohatera przeciwnika. Jednostki ESHIN posiadają przerzut to wound na wybranych w ten sposób bohaterów.


Comand Traity

  1.  Generał potrafi latać.
  2.  Jeżeli znajduje się w 1” od terenu, to jest on niewidoczny dla jednostek stojących dalej niż 6”
Artefakty

  1. Bohater raz na grę może zaatakować na początku fazy.
  2. Bohater raz na grę może się teleportować 9” od przeciwnika.
  3. Bohater raz na grę, w fazie hero, może wybrać teren znajdujący się 6” od niego i dać mu zasady gnawhole.
Szczerze mówiąc, możliwość stworzenia czwartego gnawhole’a bardzo mnie kusi. Zwłaszcza, że można to łączyć z czarami teleportującymi.

Moulder



Battletrait


Za każdego MASTER MOULDER możemy wybrać jedną FIGHTING BEAST i dodać jej D3 ran do charakterystyki.

Comand Traity
  1. podczas używania battletraitu, generał może dodać swojej bestii 3 albo D6 ran zamiast D3
  2. CA Master moulder’a odpala sie na 4+ (Wskrzeszanie rat ogrów na 4+? Czemu nie!)
Artefakty
  1. CLANS MOULDER PACK otrzymuje przerzuty to wound będąc w 13” WW
  2. W fazie hero bohater leczy się D3 ran

Verminius




Battletrait

Clawlord’zi otrzymują comand trait, nawet jeśli nie są generałami.

Comand Traity
Dobrze, że są one darmowe. - Poważnie, nie jestem w stanie powiedzieć nic innego niż bieda, smutek, żal i rozpacz.

Artefakty

Dalej ciężka bieda, biorąc pod uwagę jak “drogie” są artefakty, trudno mi wyobrazić sobie, by ktoś wybrał opcje dostępne dla verminius zamiast realmowych.

Battleline i Allies

Battlelinem SKAVENTIDE są jedynie clan rat’y i stormverminy. Trochę mnie to martwi, bo ich cena się nie zmieniła i stawia tym samym skaveny w dziwnej sytuacji, gdzie ich “podatek battleline’owy” wynosi prawie tyle, co u Iron Jaws’ów. Co jak co, ale wydanie 380pkt na trzy jednostki, które z założenia mają tylko istnieć, nie jest małym wydatkiem. Aby inne jednostki - takie jak mnisi, giant rat’y, globadierzy czy stormfiendy - stały się battlelinem, musi być spełniony specjalny warunek. Generałem musi być MASTERCLAN lub bohater poszczególnego klanu oraz wszystkie pozostałe jednostki muszą pochodzić z tego klanu. Martwię się, że tak skonstruowany system może znacznie utrudnić robienie “mieszanych” rozpisek, gdyż na start wymusza na graczu dużą inwestycję w verminius. Mam nadzieje, że nie skończy się to tym, że widywać będziemy tylko “czyste” klany albo verminus oparty na fali clan rat’ów z jakimś wsparciem innych braci.

Allies

Jedynym sojuszem jakim dysponują szczury jest NURGLE, ale tylko w przypadku, gdy generałem jest bohater PESTILENS - TAK oto mamy pierwszy przypadek armii bez jakiegokolwiek sojuszu. :C

Podsumowanie

 Szczerze mówiąc - jestem trochę rozczarowany podręcznikiem szczurów. Przeglądając nowości jakie nam przynosi, odniosłem wrażenie jakby siedziała nad nim jedna osoba, której zapał i pomysły skończyły się przy zmianach warscrolli - a i tu część wydaje się zrobiona “po łebkach”: mówię tu przykładowo o packmasterach, ograch, stormfiendach, gdzie ich warscrolle jak i profile matched play zostały po prostu dostosowane do box’ów w jakich są sprzedawane - a gdy dotarł już do zasad allegiance to postarał się jeszcze przy skyre/masterclan’ie, po czym już poszło z górki.
Świetnym przykładem tego może być magia Skyre, gdzie tarcza to naprawdę ciekawy czar, a reszta to pójście po linia najmniejszego oporu.

  Kolejnym interesującym zagadnieniem jest sytuacja modeli w skavenach. Mimo, że zostali właśnie oficjalnie “wcieleni” do świata AoS’a wiele ich modeli wciąż pozostaje w metalu. Co więcej, niektóre modele posiadają już plastikowe odpowiedniki - miotacz, inżynier - a jednak nie dostali oni repacków. - Przemilczę już sytuację globadier’ów, a zwłaszcza ich cenę XD


Patrycjusz

1 komentarz:

  1. Jestem rad że wreszcie szczury dostały swój battletome i zostały połączone w jedną frakcję. Mam nadzieję że GW zrobi tak z pozostałymi frakcjami które zostały rozczłonkowane podczas premiery AoS’a.
    Zamiast opisywać co mi się podoba, napisze co mi się nie podoba i czego zabrakło:
    -usunięcie moździerza
    -zmiana umiejętności weapon team’ów z d3 ran na auto śmierć.
    -zabrania shock-proda pack-master’owi i zdegradowanie z bohatera do zwykłej piechoty
    -wzmocnienia Skryre które z automatu zadają d3/d6 obrażeń zamiast zadawania ich tylko podczas nieudanego rzutu.
    Liczyłem też na to że wszystkie klany otrzymają po 2 bohaterów:
    Skryre: Engineer, Arch-Warlock
    Moulder: Packmaster, Master Moulder
    Eshin: Assasin, Deathmaster
    Pestilence: Plague priest, Plaguelord
    Masterclan: Greyseer, Thanquol
    Verminus: Clawlord, Warlord

    OdpowiedzUsuń