Trochę się kolejność pogubiła ostatnio w tym cyklu i zamiast ustalonego porządku armie zaczęły się przepychać o pierwszeństwo z kolejnymi combosami. Rzucam okiem, patrzę - chaos jakoś tak w innej kolejce (pewnie po rozum) stanął no więc dzisiaj czas go wypchnąć na scenę.
Jakiś czas temu już przyglądałem się znów skavenom ale w ich absolutnie elitarnej - nawet bardziej niż opisywani w jednym z pierwszych wpisów skaven slaves - wersji.
Kiedy zatem w Modlinie wypłynął znów ten temat (a w dodatku zahaczyłem gdzieś w necie okiem o niego) stwierdziłem, że nie może być to przypadek.
Czas więc na... Giant Rats!
Potencjał skavenów jest duży sam w sobie, w dodatku bardzo korzystają z tego, że oficjalnie przeszły już na stronę chaosu dzięki czemu mogą korzystać z dobrodziejstw Traitów i Artefaktów chaosu. Dzisiaj jednak skupię się na naszych małych bohaterach i tylko na nich - bez łączenia ich z innymi "nieszczurzymi" frakcjami (na końcu dodam tylko jak jeszcze można podnieść ich potencjał...)
Składniki
- 36 x Giant Rats 180 punktów
- Packmaster 60 punktów
- Packmaster Skweel Gnawtooth 100 punktów
- Throt the Unclean 100 punktów
- 2 x Plague Priest 160 punktów
- Skaven Chieftain with Battle Standard 140 punktów
- Do smaku - jak zwykle - mystical terrain
- Chaos Army Battle Trait
Bonusy
Giant Rats
- 1 rana, - save, 3 bravery, 8" move, 1 atak, 1" zasięg, 5+/5+/-/1 dmg (nikt nie mówił, że będzie łatwo)
- Wave of Rats - Abilitka: Jeśli jednostka posiada >=10 modeli dodajesz +1 to hit dla niej. Jeśli ma >=20 modeli dodajesz +2 to hit a każdy szczur ma 2 ataki. Jeśli >=30 modeli dodajesz 3 to hit a każdy szczur ma 3 ataki.
- Herded into the Fray - Abilitka: Dodaje wybranej jednostce MOULDER w 6" +1" zasięgu biegu i szarży i +1 to hit.
- Packmaster - Abilitka: Jednostki MOULDER w 6" podwajają swoje bravery w battleshocku.
- Herded into the Fray - Abilitka: Dodaje wybranej jednostce MOULDER w 6" +1" zasięgu biegu i szarży i +1 to hit.
- Packmaster - Abilitka: Jednostki MOULDER w 6" podwajają swoje bravery w battleshocku.
- Exceptional Pack - Abilitka: Giant Raty na początku bitwy otrzymują jeden z dwóch, losowych bonusów (1-3 przerzuty 1 na save, 4-6 przerzuty 1 to wound)
- Master Controller - Abilitka: Wybrana jednostka MOULDER w 6" otrzymuje +3" do biegu i szarży i +1 to hit.
- Packmaster - Abilitka: Jednostki MOULDER w 6" podwajają swoje bravery w battleshocku.
- Lord of Hell Pit - Command Abilitka: Wybrana jednostka MOULDER w 13" może wykonać pile-in i zaatakować dwukrotnie w następnej fazie CC.
- Command Trait - +1 to hit dla jednostki CHAOSu pozostającej w 3" od generała (wiem - trochę sztuka dla sztuki ale to w końcu cccombosy! Lepiej zamienić to na Cunning Deciever i zwiększyć szanse szczurków na przetrwanie pierwszej rundy)
- Pestilent Prayer - Modlitwa: Wither - Wszystkie ataki idące w wybraną jednostkę otrzymują bonus +1 to wound.
- Sacred Banner of the Horned Rat: Jednostki SKAVEN w 13" nie muszą wykonywać testów battleshock. Dodatkowo mogą przerzucać 1 przy rzutach "To hit".
- W swojej fazie Hero rzucasz kością za każdą jednostkę znajdującą się w 3” od terenu. Przy wyniku 2-6 dana jednostka otrzymuje przerzuty wszystkich nieudanych rzutów to wound ale jeśli rzucisz jedynkę jednostka nie może wykonywać żadnych akcji aż do Twojej następnej fazy Hero
Giant Rats bez bonusów
- 1 rana, - save, 3 bravery, 8" move, 1 atak, 1" zasięg, 5+/5+/-/1 dmg (nikt nie mówił, że będzie łatwo)
- 1 rana, - save, 12 bravery, 8" move, 3 atak x2 w turze CC, 1" zasięg, 3- re-roll "1"/3+ re-roll all/-/1 dmg
- Jeszcze przed startem Gnawtooth dodaje szczurom (przy odrobinie szczęścia) przerzuty 1 to wound
- Szczury ustawiają się w szeroką tyralierę. W podanym przykładzie mamy ich 36 czyli mogą zająć znaczną szerokość stołu (i robić przy tym za screen dla reszty armii).
- Szczurów jest 36 mają więc bonus +3 do bravery - czyli efektywne bravery wynosi 6. Do tego z racji wielkości oddziału otrzymują max bonus +3 to hit a każdy z nich ma 3 ataki a więc jednostka 36 ma 36x3 - 108 ataków.
- Throt wykorzystuje swoją command abilitke dzięki której szczurki będą mogły pile-in`ować i atakować dwa razy w tej fazie CC. Oznacza to, że liczba ataków podwaja się - mówimy zatem o 216 atakach. Na razie szczury trafiają na 2+ (dzięki wielkości oddziału), ranią na 5+.
- Do akcji wchodzą poganiacze - jeden zwykły i gnawtooth dają łącznie +2 to hit i +2" zasięgu biegu i szarży.
- Na końcu Throt również zwiększa "to hit" o +1 i zasięg biegu i szarży o +3". Mamy więc łącznie pewną szarżę na 5" (+2D6...) a nasze szczury trafiają na "-1"
- Zaczynają się modlić mnisi - zakładając, że modlą się na ta samą jednostkę - mamy +2 to wound na wybranego przeciwnika.
- W ziemię wbija się sztandar szczurów - Battle Standard - daje przerzuty 1 to hit i odporność na battleshocka (gdyby podwojone dzięki packamsterowi bravery równe 18 nie wystarczyło).
- Jeśli akurat stoją przy Mistycznym terenie to mogą zamienić przerzuty jedynek na zranienie (z Gnawtootha) na przerzuty wszystkich nieudanych rzutów na zranienie (z terenu).
- Podsumowując - kiedy nasze szczury będą już się biły w tej CC to będą to robić w idealnym scenariuszu 218 (łącznie w dwóch aktywacjach jednej CC), trafiają na 3- z przerzutem 1 (bo dostają z marszu +1 za bycie w pobliżu 3" od generała i +1 za Chaos Battle Trait), ranią na 3+ z przerzutem 1 lub wszystkiego i bez rendów zadają po 1 dmg.
- 218 ataków na turę z których wejdzie 90% MUSI coś zrobić. Nawet jeśli przeciwnik będzie miał 2+ z przerzutem przy takiej ilości ran coś przejdzie.
- To jeden z faworytów pod względem - największa liczba ataków wypłacana przez pojedyncza jednostkę w jednej fazie ;)
- 36 odpornych na bravery (albo z bravery 12) ran/ciał to idealny meatshield i screen (który jeśli zechce będzie się rozciągał na szerokość całego stołu).
- Kiedy już skończysz układać szczury minie pierwsza godzina. kiedy już je poruszysz w pierwszej turze minie kolejna a po rzutach w CC będzie już ciemno. To przesada ale granie hordą tak wygląda (zwłaszcza, że może mieć o wiele, wiele więcej szczurów w innych oddziałach.
- Opiera się na bohaterach - wybijesz bohaterów - armii nie ma
- Uszczuplone ilościowe szczury tracą szybko swoje buffy wynikające z liczebność - combos się sypie ;)
- Jeśli rzeczywiście trafi na coś z 2+ save to nawet te 218 ataków może nie wyzerować jednostki...
- No i rzecz jasna - manewrowanie tak dużą jednostką i wprowadzenie modeli do walki - ze wszystkim to w zasadzie niewykonalne zadanie
Ok., jeśli cos pokręciłem to oczywiście - dajcie znać, jeśli coś można lepiej - to też skrobnijcie ;)
Do następnego!
W.
Bardzo dziękuję za wpis, miło przeczytać, że skaveni przestali być chłopcem do bicia.
OdpowiedzUsuńAle i tak ostatni akapit jest najlepszy.
Padłem :D Świetnie ukręcone kombo. I jeszcze ten Archaon na deser :)
OdpowiedzUsuńWydaje się, że nic bardziej nędznego niż pospolite szczury już nie istnieje więc mam kolejne wyzwanie przed sobą - znaleźć i wykoksić coś jeszcze słabszego ;)
UsuńMakabra. Podstawowy wniosek z moich skromnych doświadczeń i obserwacji jest taki, że zasady AoS są najbardziej przyjazne, gdy największe oddziały na stole mają po 10-12 ludków. Z dwudziestkami idzie jeszcze wytrzymać, choć komfort gry spada. Ale stada czterdziestu niemal figurek sunących tyralierą całą szerokością pola bitwy to już akt sadomasochizmu... Combos masakryczny, ale za mało beer&preclowy jak dla mnie;)
OdpowiedzUsuńTo duzy problem nawet bez takich combosów. Dwie armie destrukcji grające na siebie albo destrukcja vs szkielety/szczury. Chcesz czy nie masz w armii grubo ponad 100-150 modeli. Przesuwanie każdego (a nie tak jak wcześniej na trayu) to mordega. Do tego na turnieju dochodzi ograniczenie czasowe - w Modlinie dogrywało się bitwy do trzeciej rundy (bardzo często) przez ten element :/
Usuń