Warhammer Age of Sigmar | Scenerie z serii Dominion of Sigmar

Cześć,

Już w ten weekend na półki sklepów trafi kolejny zestaw scenerii Made by GW (a żeby być dokładnym - do sprzedaży trafią cztery osobne zestawy).
Zapowiadane już od dłuższego czasu, pokazywane na Adepticonie i Warhammer Feście nowe ruiny budzą u mnie mieszane uczucia o których pisałem już wcześniej (między innymi >> TUTAJ << ) ale z pewnością nie można im odmówić tego, że prezentują się bardzo dobrze, wydają się dośc grywalne (pod względem praktyczności ich użycia na stole tj. tego jak figurki będą się zachowywać na tych elementach scenerii).
Na samym końcu listy argumentów przemawiających "ZA" tymi terenami jest ich rzeczywista wielkość - tak, są duże.

Zerknijmy na początek na oficjalne zdjęcia promocyjne ze strony GW:

Enduring Stormvault

Shattered Temple
Sigmarite Dais

Timeworn Ruins
 Jak widać GW kontynuuje serie epickich (dosłownie) scenerii które świetnie pasują swoim klimatem do "High Fantasy" w które zdaje się celować cały design Stormcast Eternals - bo nie ma co ukrywać (a i GW tego nie robi nazywając całą serię tych ruin "Dominion of Sigmar....") że są to tereny przy których najlepiej będą się prezentować właśnie "Złoci Chłopcy".

Tak czy siak - zestawy są cztery (z czego jeden można traktować jako opcja uzupełnienia - Timeworn Ruins to tak naprawdę dodatki do pozostałych trzech zestawów ORAZ cenne źródło ciekawych urozmaiceń na podstawki, inne elementy scenerii i dioram).
Wszystkie będą się ze sobą doskonale łączyć (z resztą, największy z nich - Enduring Stormvault - to przecież nic innego jak zlepek dwóch mniejszych z pewnymi, bardzo fajnymi dodatkami).
Przez łączenie mam tu na myśli nie tylko fakt, że pasują do siebie stylistycznie ale również to, że ich łączenie na stole i konstruowanie z nich większych "budowli" będzie proste.
Wszystko to dzięki dość przemyślanej, modularnej konstrukcji i łącznikom. Całkiem fajnie prezentuje je jeden z designerów scenerii GW na swoim twitterze (poniższe zdjęcia pochodzą właśnie z jego konta, polecam ;) )




Jak widać na zdjęciach zestawy można ze sobą łączyć a poszczególne ich elementy są jednak bardziej przemyślane niż myślałem na początku (bałem się przede wszystkim o mostki i ich stabilne zamocowanie BEZ konieczności klejenia, tak aby można z elementów budować różne konstrukcje a nie skleić je raz na amen - jak widać - łączenie jest "na wcisk" - oby solidne na tyle żeby tereny nie jeździły na stole a zarazem dało się je rozdzielić do transportu albo przy tworzeniu innej konfiguracji).
Ray pokazuje również kilka opcji wykorzystania różnych elementów zestawów chociaż jak znam życie to fantazja community AoSa znacznie udoskonali te konstrukcje - szczerze mówiąc nie mogę się doczekać tego co ludzie z tych elementów (uzupełnionych pewnie innymi bitsami) wymyślą i zbudują. 
Od siebie dodam, że świetnie będzie wyglądać skonstruowana z tego "katedra" (tak, to też jeden z pomysłów które gdzieś w necie widziałem). Zerknijcie - elementy róznych zestawów wydają się idealnie stworzone do takich "puzzli":





Widok powinien być epicki bo na jedynych dostępnych zdjęciach oddających skale tych zestawów wyglądają one na naprawdę DUŻE:

"Jak ustawiamy tereny?" "Na środku" (bo nigdzie indziej się nie zmieszczą)
No dobra - tanio nie będzie ale jeśli masz kumpla grającego w 30k i marzącego o spaleniu Prospero to lepszej scenerii już nie będziecie mogli kupić na spółę ;)
Tutaj jeszcze z elementem scenerii jaki wychodzi w ramach Forbidden Power - trzeba przyznać, że ktoś to dobrze przemyślał (a przy okazji - sceneria z Forbidden Power nie wydaje się AŻ TAK duża)
Ok., mamy to - widzieliśmy zdjęcia promocyjne ze strony GW (według mnie trochę za żółty odcień kamieni - jaśniejsze powinny wyglądać jeszcze lepiej), widzieliśmy "goły plastik" i trochę opcji złożenia tych terenów oraz mamy jako takie pojęcie o ich wielkości. 
Co dalej? Ano - pewnie myślicie o zasadach. 
Ja tez o nich myślałem ale rzuciłem okiem na scrolle i przestałem. 
Zasady nowych scenerii to w zasadzie połączenie dwóch wybranych i znanych już obecnie zasad terenów z Core Booka (czyli klasyczne "Sinister, Inspiring, Arcane itp.) uzupełnione o kilka dodatkowych smaczków. 
Trzeba jednak uczciwie przyznać, że smaczki te nie są bynajmniej "game changerami" i jeśli w ogóle scrolle będą stosowane do tych terenów to i tak w większości przypadków będziemy zapominać o tych dodatkowych zasadach i stosować tylko te podstawowe (które - mam nadzieję w nowym GH również ulegną zmianom bo tereny i ich zasady w obecnej edycji są tak mało istotne, że często w ogóle pomijane - może poza Arcane i Mystical). Na potwierdzenie tego co napisałem, zrzuty ze scrolli:





Sami przyznajcie - dupy toto nie urywa...
...Ale to chyba dobrze, lepiej w ta stronę niż gdyby nagle okazało się, że teren i obecność Twojego bohatera/oddziału obon niego/na nim decyduje o wygranej bitwie ;)
Nie mam więc żadnych zastrzeżeń do tego elementu - jest ok, predefiniowane zasady na scrollach wydają się być mało istotne (chociaż z drugiej strony ze względu na wielkość samych elementów może się okazać, że pół stołu będzie teraz miało - przykładowo -  +1 to cast).
A BTW - zerknijcie - znowu głównymi benieficjentami są armie ORDER (bonusy do bravery w przeciwieństwie do innych sojuszy. To jasno wskazuje, że walczymy "u Sigmara w ogródku" ;) )

Główne elementy (czyli podesty, podłogi itp) to jedno, drugim elementem, nawet chyba ważniejszym są te mniejsze części. Wszelkiego rodzaju kolumny, mostki, posągi, pochodnie - to one ożywiają te elementy. Dlatego nieodzownym wydaje się być właśnie zestaw dodatkowy "Timeworn Ruins" - to on nadaje dodatkowego, fajnego sznytu. 
Poza tym - jest dobrze - zwłaszcza pomniki "Gryfełów" i "Sigmara" wyglądają syto:

Wreszcie doczekaliśmy się odpowiednika pomnika Space Marines z 40k ;)Te elementy na pewno same w sobie będą fajnym ozdobnikiem stołów i dioram. 
BTW. Nie wiem czy to pomyłka ale zauważyłem ciekawą rzecz - w największym zestawie mamy na zdjęcia pomnik Sigmara ale już na wypraskach prezentowanych przy tym zestawie go nie ma. Gryfy są ale Sigmara nie ma - nie wiem zatem czy ostatecznie go dostaniemy czy nie i czy będzie dostępny tylko w zestawie "Timeworn Ruins" - sprawdźcie sami >> TUTAJ <<

Ok., to chyba wszystko co można na ten moment napisać o tych zestawach. Pozostaje czekać aż tafią do modelarzy na opinie dotyczące jakości wykonania (bywało z tym różnie w zestawach scenerii GW - chociaż uczciwie trzeba przyznać, że problemy to raczej kwestia pierwszych, wydawanych do AoS scenerii). 
Same elementy wydają się być fajnie rozwiązane pod względem "modularności (ułatwia nie tylko wykorzystanie na stole w różnych konfiguracjach ale też transport i magazynowanie).
Oddziały nie powinny mieć większego problemu z poruszaniem się "na" i "przez" elementy scenerii chyba, że zaczniemy kombinować i tworzyć piramidy i jakieś bardziej zaawansowane konstrukcje (no ale ... coś za coś - stół będzie wyglądał bosko). 
Cenowo... cóż - to GW, czego się spodziewacie? Wiadomo, że w naszych sklepach lokalnych będzie taniej niż na GW ale mimo wszystko myślę, że część z nas zastanowi się tak ze dwa, trzy razy czy na pewno potrzebują takich zestawów (największy w lokalnych sklepach powinien chodzić po ok. 370-400 zł.).
PS. Sprzedaż na pewno podbiją 30-stkowcy - odtworzenie "Spalenia Prospero" nigdy nie było prostsze ;).

Decyzja po Waszej stronie, ja zaś czekam nadal na proste, swojskie chatki, młyny i zajazdy - może kiedyś się doczekam takowych od GW a tymczasem...

..Dzięki i do następnego!
W.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz