Warhammer Age of Sigmar | FAQ 29/01

Cześć,

  Stało się, po czterech miesiącach pełnych sporów odnośnie zasad, które wypłynęły podczas tworzenia się nowej mety, dostaliśmy update FAQ oraz nowe Erraty. Na pierwszy rzut oka zmiany nie są drastyczne, jednakże po chwili namysłu mogą znacznie namieszać w  grywalności pewnych topowych rozpisek.

   Bez owijania w bawełnę, oto nowości od GW:


RULES



- Na pierwszej stronie wita nas kolejna - już chyba trzecia - wersja definicji "Set-up". Znowu, jeszcze dokładniej wytłumaczono, że "Set-up" nie jest pod żadnym względem ruchem a jedynie sposobem przemieszczenia modelu i obowiązują go tylko obostrzenia uwzględnione w opisie umiejętności.

- Dodane zostało sprostowanie, że czary możemy stackować jedynie poza Pitched Battle. - Jest to może i mała zmiana, a dla większości zakaz używania dwa razy tego samego czaru w matched play jest oczywisty, ale nowi gracze często byli wprowadzani w błąd przez brak rozdzielenia  Errat i FAQ na odnoszące się do różnych trybów rozgrywki. Jest to bardzo mile widziany ruch ze strony GW, który ułatwi nowym graczom wejście w system.

- Jednostki magów - przykładowo Pink Horros - są traktowane jako pojedynczy mag. Rozwiązuje to sprawy takie jak: ile strzałów ze sztandaru otrzymują Tzangory czy co się dzieje gdy jednostka Pinków przyzwie Vortex - w sumie to chciałbym kiedyś zobaczyć jak ktoś upycha 10-20 Pinków na Vortexie.

- Ataki, które wymagają testu Bravery, nie działają na jednostki, które go nie posiadają.

- Nie każdy model, który posiada ograniczenie "Only one of these may be included in a Pitched Battle army" jest jednocześnie modelem imiennym. Czyli Exalted Demony mogą brać artefakty i traity.


GHB 17



- Dracothian's Tail - batalion, którego zasady przyniosły ze sobą tyle niejasności i sporów co żaden inny warscroll do tej pory. Nie dziwi więc, że został on całkowicie przeredagowany. Nie mamy już do czynienia z summoningiem, wykupione jednostki zamiast wystawić na stół możemy schować w rezerwach, z których mogą być przyzywane przez Kuoteq'a w fazie hero. 

Co istotne:
- w jednej turze możemy wystawić dany warscroll tylko raz, przykladowo mając dwie jednostki Skinków, możemy wystawić tylko jedną na turę
- jednostki nie mogą znaleźć się w 9" od przeciwnika
- wszystkie modele muszą zostać wystawione w 18" od Slanna 
- jednostki wsparcia nie mogą się poruszać w turze, w której weszły na stół -wciąż można je teleportować za pomocą Battle Traite, pytanie tylko czy Slann w tym battalionie może brać traity i artefakty, skoro nabył imię.

CHAOS




KHORN

- Morderhost - teraz poruszają się jedynie jednostki, które przed wykonaniem jakiegokolwiek ruchu znajdują się w 8" od  BLOODLETTER HERO oraz nie można już wchodzić tym ruchem w 3" od przeciwnika. Z pozoru nie są to drastyczne zmiany, ale utrzymanie wszystkich ośmiu jednostek, w tym cztery to zapewne ze stu dwudziestu Bloodletterów, może okazać się dość problematyczne. Sądzę, że spopularyzuje to jednak rozpiski na niepełnym morderhost'cie i gore pilgrims.

- Bloodstoker -  Whipped to Fury zwiększa zasięg szarży i biegu jednocześnie.

- The Brazen Rune - ma zasięg globalny.

TZEENTCH

- Changleling - jest odkrywany na końcu jakiejkolwiek tury, w której znajduje się w 3" od wrogiego HERO a nie tylko w hero phase jak to miało miejsce do tej pory. Ponadto jego umiejętność obniża tylko charakterystykę ruchu i co najciekawsze może przejmować znaczniki nawet jeżeli nie został odkryty - owiń go kocykiem z Pinków w Duality of Death a zapewnisz sobie nieśmiertelnego bohatera. - z czystej ciekawości, czy mogę go wtedy targetować umiejętnościami, które ranią sojusznicze jednostki jak przykładowo sterydy Skyre?

NURGLE

- Endless Gift - artefakt demonów Nurgla, teraz rzucamy tylko za rany, które nie zostały przez bohatera zignorowane. - szanuję człowieka, który ogarnął ten piękny wałek i rzucał kośćmi za zignorowane rany, naprawdę szanuję.

- Poxbringer - zyskał słowo kluczowe "WIZARD".

- Lord of Blights - nie może używać Munificent Bounty Death’s Head jako swojej broni.

 BRAYHERD 

- Generał musi znajdować się na stole by móc postawić Herdstone.


ORDER




SCE

- Hammerstrike Force - jednostki po Set-upie muszą znajdować się 3" od przeciwnika. 

- Vanguard Wing - jednostki po Set-upie muszą znajdować się 3" od przeciwnika. Bearers of the Storm, czyli dodatkowy Wound roll dla każdego trafienia o wartości 6+, odnosi się do modeli w 8" od Prosecutorów, a nie całego Unitu.

Koniec teleportu w środek walki. Niby nieduża różnica bo 3" szarża to praktycznie pewniak. Jednakże Paladyni z Hammerstrike tudzież Liberatorzy z Vanguarda nie otrzymają wtedy bonusu do Save'a z Staunch Defendera, na którym opierała się przeżywalność tych jednostek po deep-strike'u, ponadto daje to możliwość przeciwnikowi na oscreenowanie ważnych modeli. Hammerstrike moim zdaniem traci tutaj najwięcej, Paladyni nie są tani, a zaraz po deepie zatrzymają się na screenie a z save'em 4+ będą podatni na kontratak przeciwnika.

- Blessed Weapons - po tym, jak rozpiska oparta na Vanguard Wing i kumulowaniu Blessed Weapons na trzydziestce liberatorów z Hurricanum na plecach, wygrała mastera, wszystkie możliwe grupy zostały zalane pytaniem "czy to jest legalne?". Na pierwszy rzut oka na zasady umiejętności nie widać żadnych powodów by ta modlitwa się nie kumulowała. Problem zaczął się gdy ludzie skojarzyli, że w ostatniej Erracie GW zdefiniowało "any" jako jeden, dwa albo więcej i oznajmiło, że jeżeli znajduje się ono koło warunku umiejętności, to może być ona aktywowana tylko raz. Oczywiście takim przypadkiem jest właśnie wording Blessed Weapons: "untill your next hero phase, for any hit rolls of 6 or more made for that unit, you can immediatly roll another attack" - czyli, zgodnie z definicją podaną przez GW, przy uzyskaniu jakiekolwiek szóstki na trafieniu generuje się jeden dodatkowy atak, po czym umiejętność nie może być już więcej uruchomiona. W skrócie nerf, którego nawet Kharadrony by się nie powstydziły. Jak można się spodziewać, społeczność miała bardzo mieszane uczucia odnośnie takiej interpretacji więc nie dziwi fakt, że ten temat został poruszony w FAQ:


Ale jak to bywa z zasadami, nie rozwiązało to problemu. Ludzie dalej są podzieleni na dwa obozy, jeden twierdzi, że GW zablokowało tylko kumulacje, a drudzy wciąż pozostają przy stanowisku, że modlitwa generuje tylko jeden atak.

FYRE

- Vulkite Berzerkers - Bladed Slingshield: rzucamy teraz tylko za modele, które zakończyły szarżę w 8" od wybranej jednostki przeciwnika.

- Warrior Kinband - Legacy of the Lodge: działa na modele w zasięgu.

DAUGHTERS OF KHAINE

-  Cauldrons of Blood - Ward, jaki zapewnia jednostkom Daughters of Khaine, nie kumuluje się. Co jest dość ciekawe, gdyż wording tego nie zabrania.

SERAPHON

- Engine of the Gods - Cosmic Engine: teraz zamiast generować dodatkową turę na rzucie 18+, podwaja statystykę ruchu i ilość ataków wszystkim Seraphonom w armii.

-  Saurus Guard - Sworn Guardians: bonus otrzymują Guardzi. 

KO

- Aethershock Earbuster - modele, ktore uciekły z efektu tego artefaktu, zaliczają się jako "Slain" podczas rozstrzygania Battleshocka.

Niestety, śmierć ani destrukcja nie dostały żadnych nowości. Na truposze zapewne przyjdzie czas przy obiecanym FAQ, dwa tygodnie po premierze nowego Battle Tome'u. Co do destrukcji, zapewne przyjdzie nam czekać do lipca na dużą Erratę, może wtedy dowiem się do jakiej jednostki mogę wsadzić fanatyków...


Patrycjusz


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz