Menu

Warhammer Age of Sigmar | Soul Wars Starter Armie


 Cześć, 

Czas na to na co czekaliśmy najbardziej - nowa frakcja (no dobra, na to może z trochę mniejszym entuzjazmem czekałem - znów ScE ;)) i nowe modele do Nighthaunt!
Nie ukrywam, że rzuciłem się na scrolle i koszt w Matched Play, kombinując co też się z tego co dostajemy w starterze uda złożyć.

W ramach opisywania nowości od GW udało nam się też opisać:
- Zestaw Malign Sorcery czyli pierwszy dodatek rozszerzający znacznie MAGIĘ w świecie Age of Sigmar - Recenzję znajdziecie >>TUTAJ<< 
- Książki jakie znjadziecie w nowym starterze do Age of Sigmar - Soul Wars >> TUTAJ<<


W nowym starterze Age of Sigmar: Soul Wars walczą ze sobą dwie frakcje – Stormcast Eternals i Nighthaunts
do dyspozycji dostajemy 52 modele:

  • 19 modeli Stormcast Eternals
  • 33 modele Nighthaunts
wszystkie modele są "monopozami", łatwymi w montażu chociaż nie ukrywajmy, że nie składa się ich szczególnie przyjemnie - zwłaszcza "stormcastowa" część zestawu wymaga trochę pracy przy obróbce części - sporo szpar i niedokładności w częściach.


Wiemy już ile modeli dostajemy dla obu frakcji, przyjrzyjmy się ich kosztowi punktowemu
Koszt punktowy poszczególnych jednostek i całej frakcji w ramach Startera:

Stormcast Eternals

  • Celestial Balista 120/1 Artillery
  • Knight Incantor 140/1 Leader
  • Lord Arcanum 240/1 Leader
  • Castigators 3/80, 18/400
  • Evocators 3/140
  • Sequitors 3/80, 18/400 Batleline if Allegiance Stormcast Eternals i Lord Arcanum jako Generał

 Więcej o scrollach Stormcastów znajdziecie >> TUTAJ<<

Co daje łącznie 1040 (jeśli się nie pomyliłem i jeśli przyjąć poprawkę, że w zestawie startowym znajduje się niepełna ilość Casticatorów I Sequitorów niezbędnych do stworzenia kolejnego, pełnego wyboru za który jednak I tak musimy zapłacić „rozpoczynając” go).
Nighthaunts:

  • Chainrasp horde 10/100, 40/360 Batleline (TUTAJ uwaga - koszt ze zdjęć nowego GH18 które wyciekły do sieci wynosi 10/80 i 40/280- różnica jest ogromna i sądzę, że GH18 nadpisuje koszt ze startera - wychodzi jako kolejny, po starterze).
  • Guardian of Souls 1/120 Leader
  • Knight of Shoruds 1/140 Leader
  • Lord Executioner 1/100 Leader
  • Glaivewraith Stalkers 5/80
  • Grimghast Reapers 4/60
  • Spirit Torment 1/120 (co ciekawe – na scrollu znajduje się info o tym, że to bohater, tymczasem w tabeli brak tej informacji)
Więcej o scrollach Nighthautnów znajdziecie >> TUTAJ<<

Co łącznie daje 820 punktów – Niby o prawie 200 punktów mniej jednak w rzeczywistości ta różnica nie jest aż tak wielka ze względu na opisywane wcześniej niepełne wybory u Stormcastów (które niestety są niezbyt fajną praktyką GW dodawania do startera modeli z których nie da się stworzyć „pełnych” jednostek w grze na większe punkty – trzeba dokupować dodatkowe pudełka i żonglować ilością modeli.

Jak jest z balansem? Jest ale go nie ma. 
Pamiętam jak w przypadku pierwszej podstawki Khornem w zasadzie nie dało się wygrać. Na 10 bitew 9 wygrywali Stormcaści co mogło być nieco deprymujące dla początkujących gracz którzy dzielili się między sobą podstawką.  
Tego samego boję się w przypadku tego startera. 
Stormaści wyglądają mocno - wysoki save, minimum dwie rany na każdym modelu, ataki dystansowe i opcja zadawania mortali wydaje się być dobrym zestawieniem. 

Nighthaunci przeciwstawiają temu większą liczebność, odporność na rend (może być bardzo ważna w pojedynkach toczonych za pomocą armii ze startera - jak zauważyliście na scrollach ScE - wszystkie jednostki mają opcję ataku z rendem minimum -1. W dobie nowej edycji, zwiększenia znaczenia renda (choćby ze względu na zniesienie mistycznej tarczy) to spory plus dla tej armii który jednak Nighthaunci niwelują swoją zasadą Etheral. 
Duszki są także bardzo mobilne i mogą polegać na wskrzeszaniu się (głównie z Guardian of Souls bo na abilitke Spirit Torment nie liczyłbym zbyt często - zabicie trzech stormcastów na turę oznaczałoby wybicie sporej części tej armii ze startera a z wysokim save, dwoma lub więcej ranami i opcją abilitki generała który raz na TURĘ może zadecydować o tym, że model ScE który został zabity jednak zostaje na polu bitwy z jedną raną (to ogólnie mocna abilitka Lorda-Arcanum).
Boję się jednak, że zbytnie opieranie się na bohaterach którzy w domyśle mają buffować resztę oddziałów może się nie udać. Wymusza to bowiem taktykę "bańki" która ma jak najszybciej doszarżować do przeciwnika. ScE tymczasem mają więcej możliwości - mają balistę, mają łuczników którzy nawet z modyfikatorem -1 to hit mogą pokusić się o zdjęcie nie tak znowu twardych bohaterów Nighthaunt (pamiętajcie, że oni mają tylko po pięć ran...) i wtedy gra jest zamieciona. 
Kolejnym problemem jest to, że duszki mają po jednej ranie - nie piszę tutaj o podstawowej BPP (Biednej Pier... Piechocie) ale również o Glaivewraithach czy Grimghastach. Będą padać jak muchy bo save 4+ nie jest znowu aż tak łatwy do zdanie przy ilości ataków jakie są w stanie SKONCENTROWAĆ ScE. 

No właśnie - jak grać Stormcastami z podstawki?

  • Próbować eliminować bohaterów - magią i ostrzałem
  • Trzymać Unbind na czar wskrzeszający D6 Nighthauntów - to kluczowe zaklęcie któe będzie zapewniać duszkom jako taką równowagę (przydatny tu bęzie Knight-Incantor i jego jednorazowa abilitka auto-dispela w kluczowym momencie)
  • KONCENTROWAĆ SIĘ NA JEDNEJ JEDNOSTCE na raz (o ile to możliwe) i wyłączać ją z gry skoncentrowanymi atakami. Nawet ignorujące renda duszki nie ignorują statystyki rzutów....
  • PS. wykorzystujcie mobilność Lord-Arcanum, może się udać oskrzydlić, przelecieć nad screenem i dobrać się do bohaterów za pierwszą linią. Lord-Arcanum ma też kapitalną command abilitkę dzięki której nasi Sequitorzy mogą boostować zarówno swoje hity (re-roll) jak i save (re-roll) co czyni z nich ścianę nie do przejścia dla duszków (4+ rr all save i po dwa ataki 3+ rr all/3+/-/1 plus dwurak też z przerzutami.......
  • PS2 Nie bójcie się wykorzystywać Casticatorów ofensywnie, podchodźcie śmiało - ich save powinien zapewnić im spokojne przetrwanie ze wszystkim co Nighthaunci mogą rzucić (poza bohaterami), ewentualnie stara jak świat taktyka - w pierwszym rzędzie screen z Sequitorów a zaraz za nimi Casticatorzy
Jak grać Nighthauntami z podstawki?
  •  Synergie to podstawa tej armii - trzeba pilnować odległości (pamiętajcie, że niektóe abilitki odnoszą się do MODELI (Guardian of Souls), inne wymagają tego aby CAŁA JEDNOSTKA była w określonej odległości (Knight of Shoruds z command abilitką dającą +1 atak jednostce Nighthaunt w 18").
  • Ochrona bohaterów - są kluczowi (Guardian of Souls)dla przeżycia głównej (jednak) siły jaką dostajemy w pudełku - Chainrasp Horde. jeśli się da - zawsze trzeba próbować go chować tak aby mogło do niego strzelać jak najmniej jednostek ScE. Na koniec - trzymać się w 3" od własnych unitów tak aby korzystać z "Look out Sir". Pamiętajcie - to tylko 18" zasięgu (poza balistą z jednym strzałem....)
  • Wskrzeszać, wskrzeszać, wskrzeszać
  • Podobnie jak u ScE - starać się koncentrować ataki na jednej jednostce (dzięki czemu więcej szans na ubicie czegoś i wywołanie Battleshocka)
  • Niestety - wydaje się, że stara jak świat taktyka "kupy nikt nie ruszy" będzie miała dobre zastosowanie w przypadku tej armii - bąbel z Chainrasp Horde otaczający Guardian of Souls i Spirit Torment to dobry początek. Na skrzydle/skrzydłach Lord Executionej i Glaivewraithy oraz mobilni Knight of Shrouds (12") z Grimghastami (8")
Wpis powstał we współpracy z krakowskim sklepem Vanaheim
Grając nie zapominajcie o terenach - dla Sce to opcja dodatkowego +1 to save z covera (Nighthaunci niestety nie moga korzystać żadnych modyfikatorów) dla Nighthauntów pomocne mogą być Arcane (+1 to cast i unbind) i Mystical (dodatkowy 6++). Już nieraz bywało, ze pozornie niewielki efekt z terenu decydował o wygranej i porażce.


Na koniec - w pudełku dostajemy CORE BOOK i absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystywać Command traity i abilitki zawarte w nim (str 246-254). Mamy tam Allegiance Order i Allegiance Death pod które obie frakcje ze startera jak najbardziej się łapią.
Abiltiki i Traity zostały nieco zmienione w stosunku do tych które znaliśmy wcześniej ale są równie przydatne (przynajmniej dopóki nie wyjdą konkretne Battletome dla obu frakcji). Dodatkowy CP dla ScE? -1 to hit w bance 3" od generała dla Death? Zawsze przydatne.
No i oczywiście Battle Traity:
  • Przerzut Battleshocków dla ScE (Order)
  • Ignorowanie ran na rzucie 6+ dla Nighthaunt w 6" od bohatera (Death) 
Stosowanie tych, jakkolwiek podstawowych Traitów i artefaktów doda jeszcze trochę "smaczku" rozgrywkom toczonym przy pomocy modeli ze startera.

Ok, tyle na ten moment - więcej na pewno będziemy mogli napisać po rozegraniu większej ilości gier ;)

Dzięki i do następnego!
W.

4 komentarze:

  1. Ekstra to wygląda! A czy Pitched Battle Profiles są zawarte w Core Books, czy trzeba będzie jeszcze kupić GH18?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. matched points to jest, oficjalnie, tylko jedna z wielu opcji grania w AoS, więc ląduje tam gdzie open i narrative extras, w GH.

      Usuń
  2. Artykuł bardziej dla profesjonalistów - ale klimat i wygląd armii depresyjnych duchów bardzo do mnie przemawia :)Już im kibicuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety - duchy w starterze raczej bez szans ze Stormcastami :( Kilka gier za nami zawsze z tym samym rezultatem.

      Usuń