Menu

NEWS 27-07-2017 | General`s Handbook Spis Treści

Cześć,

Dzisiaj miało być na prawdę szybko a wyszło jak zawsze. Games Workshop uczy się bardzo szybko. Wprowadzenie AoS było informacyjnym koszmarem i przykładem tego jak NIE NALEŻY wprowadzać nowego produktu na rynek. Szybko wyciągając wnioski wprowadzenie 8 edycji 40k można uznać za niemal wzorowe wprowadzenie produktu na rynek ;)
Teraz czas na kluczowy element AoS - czyli General`s Handbook 2017 i jego wprowadzenie, które zapowiada się na kontynuację dobrego trendu. Najpierw świetna zajawka z informacją, że książka pojawi się w sierpniu a wczoraj dostaliśmy pierwszą porcję informacji o tym czego możemy spodziewać się po nowej książce.
Hype Train wystrzelił, podobnie jak słupki statystyk odwiedzin, lajków i komentarzy.


I trzeba przyznać, że nie bez przyczyny. Zapraszam na moje szybkie podsumowanie tego co już wiemy i na co czekamy.

PS. Na dziś zapowiedziana jest kolejna wieść - w roli głównej Death - miejcie przeglądarki szeroko otwarte na stronie warhammer-community - będzie się działo!

Tymczasem do rzeczy!

Póki co skupiam się tylko na MATCHED PLAY (bo wszystkie zmiany i ich opis zajęłyby dwa ray tyle miejsca...



Co wiemy na pewno?
Zostają 4 grupy Allegiance Abilities
Czego nie wiemy?
Czy zostają w formie i treści znanej z GH2016 czy zostały przeredagowane i zmienione.

Co wiemy na pewno?
Że potwierdzone zostały Allegiance Abilities do następujących frakcji:
ORDER:
  • Darkling Covens
  • Dispossessed
  • Free Peoples
  • Fyreslayers
  • Seraphon
  • Wanderers
CHAOS:
  • Brayherd
  • Slaanesh
  • Slaves to Darkness
  • Skaven Pestilens
  • Skaven Skryre
DEATH:
  • Flesh-Eater-Courts
  • Nighthaunt
  • Soulblight
DESTRUCTION:
  • Ironjawz
Tu sporo wiadomo a jeszcze więcej można próbować wyczytać z tego czego nie ma w spisie treści.
Nie ma Nurgle Rotbringers co w kontekście ostatnich wypustów nurglowych do 40k może świadczyć o tym, że odświeżony nowy Battletome podobny do Blades of Khorne i Disciples of Tzeentch jest już naprawdę blisko. Co więcej – nie będzie w nim najpewniej Skaven Pestilens (przez moment naprawdę myślałem, że połączą szczury plagi z … Panem Plagi… - bo szczurki dostaną abilitki już teraz.

Nie ma High Elfów (ŻADNYCH) co również może oznaczać, że przecieki i rumour engine mogły mieć racje i do końca roku zobaczymy pierwszą frakcję elfów w odświezonej i zapewne bardzo zaskakującej odsłonie – odnosząc to do tego co było – czy ktoś spodziewał się odświeżenia krasnoludów w takiej formie w jakiej obecnie funkcjonują Kharadron Overlords? Ja na pewno nie. Pogłoski o „morskich” elfach brzmią tym bardziej prawdopodobnie.

Nie ma goblinów/grotów czyli… dalej będą rozproszone po innych siłach destrukcji. W osobny Battletome goblińskich, podniebnych piratów, żeglujących na gigantycznych, latających trakenach chwilowo niestety nie wierzę. Obym się mylił.
Nie ma największej/najliczniejszej frakcji DEATH – Deathrattle – oby również była to zapowiedź tego, że coś się w śmierci ruszy – Sigmar mi świadkiem, że powinno.

ORDER

Są za to – dwa odłamy elfów – Darkling Covens i Wanderers a więc odpowiednio Dark Elfy i Wood Elfy. Co to oznacza? Że raczej nie będzie mrocznych, cthulu elfów łączonych ze starymi dark elfami i fleetmasterem oraz korsarzami – można spokojnie liczyć na coś kompletnie objechanego w temacie wspominanych „morskich elfów”. Są Wanderers a więc Sylvaneth utrzyma monopol jak chodzi o lasy i nie musi się obawiać konkurencji ze strony dzikich, leśnych długouchych.

Są też Free Peoples i Dispossessed a więc stare imperium I krasnoludy. Tutaj nie zapowiadają się jakieś szczególne hity. Obie te frakcje były bardzo popularne w starym świecie więc wydaje mi się, że GW robi ukłon w ich stronę I dodaje abilitki aby były bardziej grywalne (na teraz I jedni I drudzy właściwie nie istnieją jako samodzielne armie zdolne wygrywać z „nowymi” battletomami).


Na koniec zostawiam Fyreslayers i Seraphons a więc dwie frakcje które otrzymały już swoje Battleome (chociaż już „dawno” i bez wpływających na siłę Abilities i artefaktów). Tutaj liczę przede wszystkim na Seraphonów i odświeżenie ich artefakty/magię która może naprawdę namieszać – to nie jest słaba frakcja już teraz a z dodatkiem dedykowanych traktów i przedmiotów może mieszać. Fyreslayerzy natomiast … cóż – Na pewno dostaną potwierdzenie obniżenia kosztu punktowego jednostek (mają już teraz jako beta 2.0), dostali Starter, widać też, że dostaną dwa nowe bataliony więc GW serio wzięło się za modernizację tej frakcji. Dodając abilitki może się okazać, że staną się naprawdę mocni i grywalni… A dzięki Starterowi nieco bardziej przyjaźni portfelowi.

 CHAOS

W Chaosie… mocno! Slaanesh bez szans na większy powrót w postaci osobnego Battletome ale dobrze, że w ogóle jest tutaj – niby go nie ma ale niby ma wrócić, niby wraca ale na pół gwizdka, niby na pół gwizdka ale lepszy wróbel w garści niż wrona na dachu i tak dalej. Tutaj też GW obudziło się dośc nagle i zarzuciło Starter dla demonów slaanesha więc – ogólnie na plus!
Brayherd – czyli zwierzoludzie. Wreszcie najbardziej zaniedbana frakcja chaosu dostanie trochę uwagi. Mam nadzieję, że naprawdę pocisną bo póki co urocze zwierzaczki nie mogą jakoś się przebić. Z dodatkiem Allies (zapowiadana możliwość dobierania jednostek z innych frakcji) w postaci Warherd (czyli dużych bestii chaosu jak choćby minotaury) mogą być ciekawą opcją.
Slaves to Darkness… Trochę mnie dziwią. Liczyłem na rozparcelowanie jednostek chaosu po czterech potęgach ale widać zostaje miejsce na „niezrzeszonych”. Klasyczni rycerze i wojownicy to jednak… klasyka i podstawa więc dobrze, że będą.
Na koniec to co mocno mnie ciekawi – szczury. Pestilens ze swoim starym battletome jednak nie będzie łączony z Nurglem, czy odświeżenie wyjdzie mu na dobre?  Okaże się, z doświadczenia wynika mi, że dobrze złożony miks szczurów z głównym kontyngentem pestilens już teraz jest mocny, pytanie czy nowe abilitki nie namieszają tak, że stanie się słabszy właśnie przez „konieczność” brania czegoś pestilens. Skryre… auć – jeśli nie zmienią głównego sera AoS czyli batalionu i dodadzą jeszcze traity i abilitki to boję się, że będzie znacznie więcej szalonych inżynierów na stołach. Brak clanu verminus i echin… zastanawia ale nie dziwi.

 DESTRUCTION


Destrukcja to mieszane uczucia. Ironjawsi dostają mocne wzmocnienie i mogą wylądować w topce. Dodatkowe bataliony to też ciekawostka. Reszta zielonych w tym bonesplitteris z Kunninrukiem bez zmian (no chyba, że – mam nadzieję – ich będą dotyczyć zmiany w warscrollach, które też widać w spisie treści)

DEATH

Death. Zadzieje się i zamiesza! Nighthaunt i Soulblight z własnymi Abilities? Generałowie śmierci już zacierają ręce. Postępuje za to upadek Tomb Kings – nie wspierani za to ze zwiększonym kosztem punktywm (analogicznie do Fyreslayerów – w ramach bety GH2.0, dostępne punkty już od dłuższego czasu). Co ciekawe – nie ma Deathrattle, szczerze mówiąc myślałem, że ikoniczna do tej pory frakcja, z potencjalnymi, nowymi szkieletami (tak, tymi samymi co do Shadespire) już teraz coś dostanie ale może to tylko cisza prze burzą? Na koniec FeC czyli jedyna frakcja śmierci z Battletome – oni akurat powinni dostać ta abilitki dużo, dużo wcześniej.

SCENARIUSZE 

Co wiemy na pewno?
Że pojawi się sześć całkiem nowych scenariuszy (o nazwach które niewiele na ten moment mogą powiedzieć więc zachęcam do spekulacji)
  • Knife to the Heart
  • Total Concquest
  • Duality of Death
  • Battle for the Pass
  • Starstrike
  • Scorched Earth
Będziemy mieli zatem do wyboru 12 scenariuszy (6 starych o ile nie zdezaktualizują się za bardzo i 6 nowych) – powinno być z czego wybierać i nawet jeśli jeden-dwa z nowych będzie w stylu Take and hold (najnudniejszy, najbardziej przewidywalny i ogólnie najsłabszy scenariusz ze starego GH) to powinno starczyć na przeprowadzanie turniejów z tymi ciekawszymi. Może się też okazać, że nowe scenariusze będą nieco bardziej skomplikowane – nie podejmę się jednak wróżenia z fusów i przewidywania na podstawie samych nazw tego jaki mogą one wyglądać ;). Ben  z Bad Dice wydaje się całkiem zadowolony ze scenariuszy ;) o czym mówi w kolejnym odcinku swojego PODCASTU.

 ZMIANY

Co wiemy na pewno?
Że na pewno mocno namiesza nowy element – Allies czyli sojusznicy. GW będzie jeszcze dokładniej opisywać ten mechanizm ale już teraz wiadomo, że w zależności od wielkości armii będziemy mogli dołączyć do naszej armii od 200 (przy 1000 punktów do 500 (powyżej 2500) punktów z innych frakcji. Każda z frakcji otrzyma listę innych, z którymi będzie mogła się sprzymierzać NIE TRACĄC SWOJEGO ALLEGIANCE. To otwiera drogę do całego szeregu nowych combosów i serowych rozpisek.


Szczerze mówiąc to może być jedna z kluczowych zmian jakie będą miały miejsce wraz z wejściem GH2017 – w typowym formacie 2000 punktów można będzie dobrać 400 punktów. Czy będą jakieś ograniczenia w postacie tego jakie jednostki można dobrać? Tego nie wiadomo, przytoczone na stronie GW przykłady to armia Wanderers z dodatkiem Durthu (akurat – 400 punktów…) czy długo oczekiwany gigant w armii Ironjawz. Pytanie co z Hurricanum w armiach Sylvaneth, Kharadron Overlords czy ScE albo Sayl nie łamiący Allegiance w Khornie (tu akurat jakieś ograniczenia mogą być… mam nadzieję). Idealnie za to komponują się takie zestawienia jak Pestilens z Rotbringerami.

Co wiemy na pewno?
Zadzieje się też w temacie samych Warscrolli. To spora niespodzianka bo wszyscy wiedzieli, że zmienia się koszty punktowe wybranych jednostek ale raczej niewielu obstawiało, że przy okazji edytowane będą same scrolle. Pytanie oczywiście jakie scrolle i w jakim stopniu będą edytowane. Jedna i tylko jedna strona w spisie treści świadczy o tym, że zmian może nie być dużo. Być może edytowane będą słowa kluczowe albo dosłownie kilka kilka scrolli. Zobaczymy ale na nic spektakularnego jednak się nie nastawiam.

Co wiemy na pewno?
Że zmienią się koszty punktowe jednostek i że to zmiana na która wszyscy czekają. Lista życzeń tutaj nie ma końca. Boję się też, że liczba skarg i zażaleń będzie równie długa. Skyfires, Kurnoth Hunters, Kunnin Rukk, Thundertusk, Stonehorn, Morungul i kolejne 2 strony A4 jednostek które MUSZĄ się zmienić bo inaczej to nie ma sensu ;)
Na razie nic więcej nie wiadomo – punkty w GH2017 na pewno są – spis treści potwierdza i to tyle w tym temacie na teraz ;)

Co wiemy na pewno?
Że jedna strona GH została poświęcona "Scenery Pitched Battle Profiles" - co moze znaczyć, że terenów z kosztem punktowym będzie więcej (ale nie musi i może chodzić tylko o Sylvaneth Wyldwood i Balewind Vortex)

Dodając do tego zmiany w Open i Narrative Play to zapowiada się naprawdę świetna książka - obowiązkowa dla wszystkich graczy i fanów AoS.

Czekam na więcej, tymczasem zaś to wszystko!
Do następnego!
W.

3 komentarze:

  1. Czytałem z wypiekami na twarzy :) Dzięki za podsumowanie !

    OdpowiedzUsuń
  2. Czekam na ten sierpień i na weekend, w którym ruszy przedsprzedaż jak amerykańska nastolatka na "prom".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. <3 będzie bal w weekend ;) Podgrzeją jeszcze bardziej klimat bo pewnie każdy kolejny sojusz będą opisywać tak jak wczoraj (27-07) death

      Usuń